There was an error in this gadget

Monday, January 9, 2012

kemarau oh kemarau...

...lu bikin seluar dalam gua basah doh!

malam bukak air-cond pun serupa tak bukak.  Bila siang, mak ai, tak guna cakap la, rasa malas nak keluar rumah.  punyalah panas, siapa yang sewaktu dengan aku kat kl ni taulah apa yang aku rasakan! untuk siapa yang bisnes air tebu, air kelapa, rezeki korang mencurah-curahlah ye!  rupenya korang yang sembahyang hajat mintak hujan tak turun.  maklumlah, rayo cino dah dokek.  orang cina shopping cny, korang nak tumpang sales, tul la tu, kan?!  doh!

sekolah pun dah bukak, mata pulak tu nak kena adjust, maklumlah dekat dua bulan anak-anak tak sekolah, aku laki bini raya sakan.  dapatlah menikmati tidur yang panjang.  ni bila sekolah dah bukak balik, hm, hampeh, pukul lima setengah alarm dah jerit rasa nak humban aje handphone kat longkang.  nasiblah harga kau mahal siol, kalau tak hari-hari aku tukar handphone! 

pagi tadi aku baru je hantar anak-anak ke sekolah, breakfast dengan bini aku yang busuk sebab dia malas mandi pagi tapi bagus jugak sebab dapat mengurangkan selera aku nak makan dah ini bagus untuk diet.  lepas aje sarapan sambil aku selak star baca berita terkini tanahair dan luar negara, aku pun melepak di luar sementara bini aku bergegas masuk rumah sebab nak settle-kan baju yang menggunung tak lipat. 

matahari yang tak pagi sangat masa aku berdiri tu taklah panas mana, bagus untuk supply vitamin c kat tubuh aku ni.  tapi semalam, masa aku berjemur di bawah panahan matahari yang terik, aku mula menggigil.  sungguh tak tahan doh, panas giler. mata aku mula berpinar, kepala hotak berpusing rasa nak pitam.  itu baru sekejap tak sampai seminit aku berdiri bawah tengah hari terik yang aku rasa senang-senang cecah 40 degree.  aku terbayangkan pekerja kontrak yang bancuh simen di waktu ini.  gilo?!  aku terbayang pulak mereka-mereka yang terpaksa bekerja di bawah mentari panas ini atas alasan terpaksa demi cari sesuap nasi!  camano?  lainlah korang yang kerja ofis, sedaplah belasah air-cond paling maksima yang boleh sampai bil api bos korang naik dua kali ganda sepanjang musim panas ni.

tak semena-mena, aku telan liur.  terbayang sesuatu yang jarang aku bayangkan.  yang jarang juga aku rasa korang bayangkan.  yang mungkin tak pernah korang fikirkan.  dan, terus aku tanya pada diri aku sendiri.  aku ni percaya ke pada allah?  percaya ke pada janji allah?  percaya ke yang kiamat akan datang?  percaya ke yang manusia nanti akan dibangunkan dari kubur dengan bertelanjang bulat dan matahari sejengkal atas kepala?  korang percaya ke?  kalau korang percaya korang tak takut ke?  korang rasa masa tu ada ke kontraktor yang boleh pasang air-cond untuk sejukkan padang masyar macam korang sejukkan bilik ofis?  sekali lagi aku tanya korang, korang percaya ke janji allah ni?

aku telan liur, aku bingkas semula dan berdiri kat tengah-tengah panas.  aku sekadar nak rasa panas tak?  panas siol!  walaupun belum masuk tengah hari, tapi panas tu dah mula membahang!  kalau sebegitu jauh matahari di atas langit sana dan panasnya pun aku rasa macam nak pitam, tak taulah nanti kalau kat padang masyar kelak, matahari sejengkal atas kepala, bagaimana aku jadinya kalau amalan aku tak cukup untuk dijadikan payung menahan mamahan cahaya mentari yang betul-betul atas kepala!  gilo doh!

masalahnya, aku, korang, dan ramai lagi korang-korang yang lainnya, bukannya percaya sangat pun tentang janji allah ini, tul tak?  kalau percaya, aku rasa, taklah aku, korang dan majoriti umat islam sanggup lakukan yang mungkar walaupun sekecil zarah sebab tak sanggup you!

okey, kalau korang sekadar nak cuba try test tengok, di musim panas nilah waktu sesuai untuk korang rasakan kehangatan 'mikro matahari' sebelum aku dan korang semua berdiri betul-betul di bawah 'bapak punya bapak matahari' masa kat padang masyar nanti!  cuba korang berjemur dalam lima enam jam, seolah-olah sedang menonton tayangan kehidupan yang korang dah lakukan.

selamat berjemur korang-korang semua!

lepas tu tanya diri sendiri, adakah korang percaya akan janji allah itu?!

ps:  bukan aku tak nak buat, tapi nanti bila bini aku habis lipat kain, dia jenguk aku kat luar nampak aku tengah berdiri sorang-sorang tengah-tengah panas, dia ingatkan aku ni gila!  terus bini aku tak nak bagi aku 'makanan malam' aku, saper nak jawab?  dahlah aku ada sorang bini aje!