There was an error in this gadget

Sunday, May 12, 2013

selamat hari ibu, wak....

'selamat aje?  hadiah tak ada?!'
'malam la!  takkan siang-siang!'
'hm... asyik tu aje... tak nak arr!  asal hari jadi, hari ibu, hari raya, hari guru... hari peladang... hari apa lagi.... asal ada hari istimewa.... asyik hadiah tu aje, jemulah!'
aku ketawa.  ketawa sepuas-puasnya.  'malam ni ada style paling baru!  hari ibu spesel!  awak nak saya ikat reben warna apa?  bagitau aje!'
'tak nak arr!  saya letih!'
'awak tau tak, kalau saya offer kat pompuan lain, berderet nak, beratur pun diorang sanggup, awak tau tak?'
'hm....'
'kalau awak dah letih sangat, dah tak sanggup lagi... saya bawakkan borang untuk awak sain!'
'hm, itu ajelah modal awak!'
aku ketawa.  'kalaulah islam benarkan pompuan kawin lebih dari satu, saya tak kisah!  saya sain borang poligami untuk awak!'
'hm, cakap senanglah, cuba kalau betul-betul... boleh ke?!'
'lagilah bagus!  boleh saya keluar!  lepak dengan kawan-kawan senasib!'

tajam mata bini aku merenung.  mencebik....

aku ketawa.  'tak payah nak layan awak tiap-tiap malam!'
'hm, cakap bolehlah!'
'saya call romai... ajak lepak!'
'romai pun bermadu jugak ke?!'
'biasalah!  romai lagi teruk... bini dia kawin tiga!'
'saya pun kawin tiga, ada peluang aje, tak bagi chance... saya kawin empat terus!'

amboi bini aku!  marahlah tu!  aku ketawa.  terbayangkan senario itu.  bila jumpa romai atau kawan-kawan senasib yang bermadu, mungkin beginilah perbualan kitorang agaknya....

'mai malam ni lepak!'
'okey, bini aku pun balik umah laki nombor dua dia!'
'ajak roi sekali!'
'tak boleh, malam ni turn roi!'
'yelah lupa!  er siapa lagi yang free?!'
'nawi free!  dia aje yang madu empat!'
'eh bukan dia aje... aku dengar kamil pun dah madu empat sekarang!'
'ha?  serius?!'
'aku dengar madu kamil umur baru lapan belas!'
'la, baru lepas spm... boleh ke tahan?  jagung muda sangat tu!  baru usik sure terpancut!'

berdekah-dekah kami ketawa!

'entahlah!  so, macam mana malam ni?'
'aku on aje!  nanti try tanya jim kalau dia nak join!'
'jim apa hal pulak?'
'jim pun aku dengar bini dia kawin kat siam, tapi tak sure lagi.  jim tengah investigate lagi tu!'
'hm, okeylah, ajak jim lepak.  kalau sah, bolehlah join club kita!'
'hm, okey... nanti aku set dengan diorang!'
'okey!  apa-apa hal kita jumpa malam ni tempat biasa!'
'orait!'

entah dari mana datangnya... suara itu pulak yang pecah.

'saya serius ni wak!"
'amende?  nak kawin empat?!'
'hisy!  merepeklah!  mana hadiah saya ni?'
'hm tak sabar!  ha, jom la!  saya on aje, siang pun okey!'
'saya tak nak yang tu!'
'habis tu?!'
'saya nak samsung s4!'

aku tepuk dahi!  yang ni berat sikit, tapi kalau yang tu... sekarang pun boleh....

'boleh tak?'
'hm... okeylah!'

bini aku sengih panjang!

aku pun sengih panjang sebab islam tak benarkan isteri kawin lebih dari satu....

hahahahaha!  kalaulah boleh, tak ke haru?!




apa kau merepek ni?

'tarak merepek, saya bapak jugak itu macam cakap!'
'jangan main-main cakap loh....'
'itu pasal saya lumbu tarak makan!  saya bapak cakap itu saya punya tuhan!'

mat telan liur, tak nak cakap apa-apa!  ah seng sekadar garu kepala!  bingung!

'manyak pining kapla wo, lu malayu babi tala makan, lu india, lumbu tala makan... saya cina... apa lancau semua makan!'
'orang islam tak boleh makan babi la seng, haram.  nanti masuk neraka!'
'itu neraka api banyak besar kan?'  muthu telan liur.  'saya amak kawan melayu jugak ada cakap!'
'ya la!  kita melayu banyak takut masuk neraka, kita melayu tak boleh tipu, nanti lidah kena potong, kalau curi, tangan kena potong... huh, ayah aku selalu cakap macam tu... aku takut!'
'chi sin!'
'saya nasib ada baik jugak saya hindu, saya islam kalu... saya lidah sudah habis!'
'apa pasal?'
'saya banyak kali tipu saya punya amak... ini hari pun saya ada tipu, sekolah tarak pigi sini mandi sungai jugak!'
'rugilah kau muthu, kalau kau islam bolehlah kau makan lembu... masa raya mak aku masak daging rendang, sedap woo!  kau tak caya, kau tanyalah ah seng!  betul tak seng?''
'hu, ho... liau, manyak syiouk woo!'

muthu telan liur. terliur....

'haiya, lu liam-liam makan loh, lu amak mana tau punya?!'
'cit... lu gila ka dei... lu berani... lu makan la lu punya tuhan!'
'chi sin!'

masing-masing diam, kelu... buntu....

'dei makanlah dei... ini saya bini jugak masak, banyak sedap la dei!'
mat gelak.  'wa sekarang kau dah makan rendang daging eh muthu, amacam... power tak?'
'sehingga menjilat jari la dei!'
'wa ingat ah, kalau satu kali lu kasi tly masak itu babi punya lendang pun mesti banyak syiouk woo!'
'cit, babi haram la dei!'  muthu geleng kepala.
'wah... ho liau... manyak syiouk woo... lendang babi!'
muthu geleng.  'haram la dei!'
'lu manyak lugi la muthu,sikalang bak kut teh talak makan, lendang babi tak boleh makan!'
'lumbu rendang ada, ayam rendang ada... no problem!' 
'untung kau muthu, dapat bini orang perak, sedap rendang tok bini kau masak!  kat kl tu, time bulan puasa, kau tau berapa harga rendang tok sekilo?  pergh, jerut leher!'
'haiya, lu kaya punya olang pun ala kila ka?  chi sin punya malayu!'

mat ketawa.  muthu menggeleng.

'ini hamsap punya malayu.  bini ala tiga, tio nama!  macam lumbu ooo, manyak kuat seks!'
'aku macam lembu tak pa seng, jangan perangai macam babi!'
'tionama... lu la babi... latang wa punya club, gro cina, rusia semua lu kasi hantam... hali-hali enjoy, yam seng!'
'helo seng, saya bawak client ma, mau kasi entertain, kalau tak entertain, macam mana boleh dapat projek.  haiya!'  
'itu pasai wa cakap lu manyak babi punya malayu....'  ah seng ketawa.

mat ketawa dan muthu sekadar menggeleng.

'ini malayu sikalang manyak eksyen woo... luit ala manyak, plojek ala manyak... bini ala manyak....'
'mana ada banyak seng... tiga aje!'
'bini ala tiga, gro ala tiga puluh!  hali-hali yam seng!'
'syyy.... nanti muthu marah aku la seng!  apalah kau ni?!'
'saya tarak marah punya... tapi allah jugak ada marah!'  muthu sengih.  'islam tarak boleh makan babi, tarak boleh makan rasuah, tarak boleh makan orang punya harta... tak boleh zina... saya neraka jugak ada takut mau masuk!  saya hari-hari jugak, saya bini kasi ajar itu quran baca... alhamdulillah, saya quran jugak ada khatam!'  muthu senyum.  'saya mau masuk syurga, saya banyak takut masuk itu neraka!'

mat telan liur.  ah seng buat-buat garu kepala.  masing-masing diam merenung arah berlainan. puluhan tahun berlalu, masing-masing ada destinasi sendiri.  namun, persahabatan masih utuh bertali, tak terputus lagi.

setelah lama berdiam, akhirnya ah seng tersengih.  'ini hali manyak panas woo,  sulah lama kita talak mandi sungai!'
mat sekadar tersengih!  'sungai kat kl ni pun dah tak ada la seng!'
'bukan tak de la dei... sudah tercemar!'

mat diam merenung dalam kata-kata muthu yang baginya tajam menusuk itu.  islam bukan tak de la dei...sudah tercemar....

ah seng tergaru-garu cuba mengingati kalau ada sungai yang jernih di kl ini.

muthu sekadar tersengih tanpa mengetahui mat terpukul dengan kata-kata terakhirnya itu yang tak langsung bermaksud apa-apa....

akhirnya, ah seng tersenyum girang sambil memetik jari.  'haiya, sunway lagoon ma!'

hahahahahahahahaha!


Thursday, May 9, 2013

apsal kau risau?

'maunya tak risau... ptptn aku tak bayar lagi!'
'ala. relax arr, bukan kau sorang!  beratus ribu orang tak bayar!'
'kau cakap senanglah, aku nak pergi golok beli toto pun tak lepas!  pasport aku kena tahan!'

munah garu kepala!

'selagi aku tak bayar ptptn, pasport aku kena tahan, aku tak boleh keluar negara!'
'musykil gak aku ni?!'
'kenapa?  kau pun tak bayar ptptn ke, hm... bersedialah kau untuk tak boleh keluar negara!'
'bos aku pinjam berjuta ringgit... tak bayar pun, surat lawyer dah berlambak dah... sekarang dah tukar nama company... tiap-tiap bulan keluar oversea... okey aje!'
'hm... patutnya aku tak buat pinjaman ptptn, baik aku buat pinjaman berjuta ringgit aje, kan?'

munah korek hidung.  'hm, patutlah kau tak lepas diploma kau tu!'

lu sure ke bro?

'eh sure la!'
'kita bukan islam punya orang tak de kena?'
'tak kena punyer!  gerenti!'
'kalau kita main sama itu melayu punya perempuan?'
'lu lepaslah!  itu melayu punya perempuan kena sebat seratus kali!'
'wa itu macam ah? mana ada adil ma?"
'itu hudud untuk islam aje ma!'
'o itu macam ke?  itu sebab mana ada adil?'
'apa pasal?'
'itu melayu bukan islam ma, sudah masuk kristian....'

mamat garu kepala tak tau nak jawab apa pada ah seng!

kata kejap... subuh baru balik....

'memang aku nak balik cepat, dah jem teruk... kereta tak boleh gerak... macam mana?'
'dah tau kenapa abang pergi jugak?'
'eh... aku nak luahkan kemarahan aku!'
'dah luah ke bang?'
'dahlah... kau tanyalah siapa pun, suara aku paling kuat menjerit!'
'habis semua abang luah?'
'habis!  semua aku sebut.  tol, petrol, ptptn, aes... semualah!'
'maknanya... sekarang abang dah tak marah lagilah?'
'marah lagi!'
'kata dah habis luah?  takkan masih marah?"
'jalan jem teruk.  cibai betul!  elok-elok nak balik awal, subuh aku sampai!  barua!'

bini garu kepala!

abang okey ke bang?

'kenapa kau tanya?'
'ai?!  tanya pun marah?!'
'kau nampak ke aku ni okey?'
'nampak macam tak okey!"
'memang tak okey!  aku letih!'

bini diam.  laki lontar diri atas kerusi.

'buat milo!  suam!'
'milo abis!'
'abis?  kenapa tak beli?!'
'semalam pergi giant memang nak beli tapi tak cukup duit sebab dah beli untuk lauk!'
'hm....'
'kalau tak cukup... tapi sebab gst dah naik... kena caj enam persen bang!'
'hah?!  apa benda gst tu?"

bini tepuk dahi!  laki gantung kain rentang dacing kat dinding....

'buatkan aku teh ajelah!  teh ada?"
'kalau teh adalah!'
'hm... buat teh kaw!'
'nanti cek susu dulu cukup ke tak, kalau tak saya buat biasa ajelah, tak dapatlah teh kaw!'
'hm... apa ajelah!'

laki pejam mata, bini melangkah ke dapur.



borak-borak sekupang....

...cukuplah dengan rega air liur aku yang percuma buat masa ni, hahaha.

pru13 pun dah habis.  tapi, kecohnya masih berterusan.  sampai bila?  aku ni rakyat biasa jer, sepanjang masa berkempen lebih banyak diam.  baiklah aku memerhati sebab aku ni bukannya pandai sangat berpolitik.  yang tak best tu, dalam fb aku dah mula berpuak-puak.  yang sokong bn, tegakkan pendirian mereka, yang sokong pr pulak, tegakkan apa yang mereka perjuangkan.  jadinya, wall aku dah mula timbul banyak provokasi.  padahal sebelum ni semuanya kawan?!  sebab ideologi politik yang berbeza, mulalah berlaku kutuk-mengutuk dan caci-maki.

okeylah, untuk hal ni, baiklah aku sebagai rakyat biasa-biasa ni, buat satu rumusan dan pandangan yang jujur.  aku tak menyebelahi mana-mana, sekadar pandangan peribadi yang aku rasa aku kena suarakan.

bn, gagah dengan slogannya 'dahulukan rakyat'.

pr pulak, hebat dengan manifesto 'untuk kurangkan beban rakyat'.

bagi aku pulak, bn yang dah menang tu, apa kata ambik saja mana yang baik dari pr, hadiahkan pada rakyat yang terbukti dah bagi mandat.  tak rugi pun.  aku rasa, rakyat akan bertambah sayang pada bn.  maknanya, bn kenalah rendahkan pendirian, jangan ego.  kalau harga minyak turun, tol tak ada, aes ditumbangkan, pelajaran percuma, ini akan menggembirakan rakyat.  apa salahnya, kerana seiringan dengan slogan bn rakyat didahulukan.  tak salah pun guna pakai manifesto pr demi untuk rakyat.  aku gerenti, penyokong pr suka, bn pun suka.  rakyat dapat manfaat, bn mungkin akan dapat mandat lebih kuat.

sebenarnya, rakyat bukannya nak banglo mewah ataupun ferrari, mereka sekadar nakkan kehidupan yang lebih baik dan selesa.  itu saja.  yang diorang memberontak, pegang sepanduk, kumpul sambil jerit dan nyanyi ramai-ramai sampai sesak kat stadium, memberontak kat jalan raya tu pun bukannya pasal benci bn, ataupun taksub pada pr.   sebelumnya pun mereka adalah dari puak yang sama jugak, kan?!  mereka itu rakyat biasa yang nakkan sesuatu yang lebih baik.  kalau petrol naik, tol mencekik, aes asyik berkelip, memanglah beban untuk rakyat biasa.  mungkin benda ni yb-yb tak rasa sebab yb hidup senang, baik bn mahupun pr.  sama aje.  tapi, bagi rakyat, ini adalah tanggungan beban yang perit untuk dipikul!  sebab tu aku pesan, fikirkan kesengsaraan rakyat!

aku  ni rakyat biasa ajer, aku taulah.  sebab tu, bagi aku, kempen bn mahupun pr untuk pancing jiwa rakyat bukan sekadar untuk menang pilihanraya.  bagi aku, itu adalah janji dan harapan untuk rakyat.  sebab tu aku cakap, ni khas untuk bn, bertolak ansurlah pada rakyat.  rakyat tak benci dacing, tak jugak taksub pada mata, roket mahupun bulan.  apa yang rakyat mahu hanya kehidupan yang lebih adil dan lebih baik.

bn selalu bangga menjerit dalam tv dan akhbar mengatakan ekonomi malaysia di tahap baik, buktikan dengan berkongsi pada rakyat.  tak perlu bagi ferrari atau banglo mewah sorang sebijik.  sebab tu aku cakap, kalaulah bn pinjam manifesto pr dalam pru13 kali ini (apa salahnya bukan satu dosa pun), aku gerenti rakyat makin sayang pada bn.  tapi, tak jugak bermakna rakyat berpaling tadah daripada pr.  tak jugak.  bn kena perbaiki diri (terutama sikap pemimpin lepas) jangan ulang kesilapan.  rakyat dah dewasa, dah pandai, bukan macam dulu.  kalau bangunkan jambatan, ataupun lebuhraya, hospital mewah, itu ini, mungkin kenikmatan ini hanya dilazati segelintir rakyat.  tapi, kalau kos kehidupan seharian diturunkan, harga barang tak cekik darah, sara diri murah, kenikmatan ini dilazati semua rakyat tak kira kaya ataupun miskin.  bila rakyat dah selesa, negara pasti akan aman.  mana-mana yang kaki jolok bawah meja (aku tau benda ni berlaku setiap hari) hentikanlah.  cukuplah kemewahan yang dah korang kecapi.  puak pr tak perlu lagi baring atas jalan raya, memberontak sebab rasuah dah tak ada, kroni yang dulu pun dah tak dapat kontrak lagi.  aku rasa, ini baru kemenangan sebenar untuk puak bn.  dan jugak kemenangan mutlak puak pr sebab dapat tobatkan bn (yang dulu).

yang lepas tu lepaslah.  mana-mana yb ataupun menteri yang dah kaya-raya tu, aku rasa baik enjoy-kan kemewahan itu sebelum masuk kubur.  tengok apa jadi kat marcos dan imelda, suharto, hosni mubarak... dan ramai lagi pemimpin dunia.  ambik iktibar dari kejatuhan mereka.  duit berbillion-billion tak sempat nak enjoy puas-puas!  rakyat malaysia ni baik orangnya, cepat lupa bak kata tun m, so, jalan taubat masih ada, ubah sikap, jangan sapu banyak-banyak sangat, cukup-cukuplah apa yang dah sedia ada tu, pergi bercuti kat bahamas, copacobana, monte carlo ataupun maldives, nikmati kehidupan sebenar di bumi allah ini.

rakyat mana tak benci bila anak-anak korang bermaharaja lela kat jalanraya dengan kereta mewah, berhuha-huha dalam disko terkinja-kinja dengan artis.  ni pun salah satu buat rakyat marah.  seeloknya, anak-anak korang ni dijinakkan sikit.  bak kata orang jangan sampai ketara biadapnya.  aku sure, nak salahkan yb-yb dan menteri-menteri ni seratus peratus pun tak boleh jugak, mak bapak mana yang nakkan anak-anak perangai macam setan, betul tak?

pada puak bn, puak pr, korang jangan terasa dengan repekan sekupang aku ni pulak ek, aku sekadar cakap ikhlas dari hati.  sebab tu aku cakap awal-awal, baik bn, baik pr... rakyat tak benci pun korang.  cuma, rakyat nakkan kehidupan lebih selesa.  korang percayalah cakap aku ni, (cuba try test buat) kalau bn sanggup ambik manifesto pr, laksanakan demi kebaikan rakyat... gerenti malaysia ni aman.  apa lagi penyokong pr nak bila bn laksanakan manifesto yang diorang sendiri impikan.  boleh bn... korang dengar nasihat aku ni.  kalau korang laksanakan, gerenti diamlah puak penyokong pr tu.

apa benda?  malu ambik manifesto diorang?!  hello dei, salah ke korang guna pakai manifesto pr demi kebaikan rakyat?  sama apa dengan laungan bn 'rakyat didahulukan' ha... nilah caranya nak dahulukan rakyat.  okey jer, ambik dan realisasikan manifesto tu.  kompom, rakyat bagi mandat.

aku rasa, tibalah masanya, rakyat balik pada gagasan awal penubuhan malaysia.  datuk nenek moyang korang dulu berjanji pada british untuk berkongsi hidup di malaya (pada ketika itu) dengan mengagihkan kemewahan negara sesama bangsa tak kira melayu, cina, india dan bumiputera lainnya.

hello bro, tak habis hasil bumi malaysia ni kalau kita tangani secara saksama.  percayalah.  aku tak salahkan korang sebab biasalah, manusia biasa (yb, menteri, bini-bini mereka) bukannya maksum pun, pastinya akan punah akibat nafsu.  manusia mana yang tak nak hidup mewah, kan?  lamborghini dinikmati, bugati dilazati, harley ditunggangi, ducati dibaringi, duit berjuta ditiduri... aku pun nak (cuma aku tak dapat peluang aje), tapi... pesan aku biarlah berpada-pada.  kalau setakat jutaan ringgit yang korang dah pun miliki tu, cukup-cukuplah tu ya?!  untuk lima tahun mendatang ni, korek pulak untuk rakyat.  bagi can pulak rakyat yang dulu bawak wira, merasa bawak toyota.  yang dulu kerek dengan mercedes, berlagak dengan maserati.  yang dulu sekadar melaram dengan myvi, bagi chance la bawak audi.  bila harga kereta dah murah,hati rakyat semakin murah. nak buat apa berlonggok-longgok kat jalan raya, kalau kat rumah boleh layan astro dengan selesa.  kalau setakat nak selamatkan proton, tapi rakyat sekadar menjadi penonton (kereta-kereta mewah) pun aku rasa tak elok jugak.  sebab terlalu menjaga proton, tak nak proton musnah, afta sekadar akta, tetapi tak pernah dilaksanakan di malaysia.  kesiankan rakyat.  aku tau, kalau proton musnah ribuan pekerja kehilangan pekerjaan, tapi, apa pulak yang terjadi pada jutaan rakyat lainnya yang terpaksa bayar harga mahal untuk kereta?  bukankah slogannya 'rakyat didahulukan?'.

so, jangan marah dengan repekan sekupang aku ni.  ini hanya pandangan peribadi sendiri.  kepada puak pr, aku faham korang marah ni sebab korang tertekan.  tu yang ramai-ramai serbu stadium nyanyi lagu negaraku, melaungkan reformasi dan sebagainya.  sebab tu aku pesan pulak pada puak bn, dah dapat mandat tu, kesiankan rakyat, tambah lagi akujanji yang dah korang janjikan masa kempen pru13 baru-baru ni.  pinjam atau kata lainnya, gunapakailah manifesto pr tu untuk kebaikan rakyat keseluruhannya.  'biaq lantak pi' kalau pr kata bn tiru.  lantaklah, yang penting, rakyat didahulukan.

aku percaya, kalau bn laksanakan saranan sekupang aku ni, keadaan di malaysia akan aman.  rakyat hanya mahukan keselesaan dan kehidupan yang lebih ringan....

puak pr pulak, kalau bn dah laksanakan manifesto yang korang perjuangakan... carilah jalan damai, tak payahlah gaduh-gaduh lagi.

apa pun aku tengok rakyat malaysia semakin hebat edit video.

yang hutang ptptn tu kalau nanti (manalah tau) terbuka hati pemimpin bn nak mansuhkan ptptn (ikut manifesto pr)... belajarlah jadi manusia yang menghargai hutang (bayar hutang lain kali) jangan asyik nak free aje.  ini pun satu hal jugak!  ptptn ni sebenarnya untuk aku, nak mansuh pun tak okey jugak, nanti budak-budak naik tocang!  nak suruh bayar pun, tak patut jugak!  ada pro dan kon.  rasanya baiklah aku sentuh sikit perihal ptptn ni ye?  boleh ke?! perkara ptptn yang aku nak sentuh ni aku rasa adalah jalan terbaik untuk selesaikan kemelut yang tiada penghujungnya ini.  okeylah, saranan aku begini.  kalaupun nak bantu kaum pelajar, apa kata laksanakan macam zaman aku sekolah dulu.  perkenalkan semula 'biasiswa'.  tetapi 'biasiswa bersyarat'.  para pelajar zaman sekarang ni pun aku tengok macam cibai jugak.  dah dapat pinjaman ptptn tak nak bayar walaupun ada segelintir yang dah berjawatan besar.  yang ramai tu tak habis belajar pun, buat habis duit ptptn biaya korang aje!  'biasiswa bersyarat' ni maksud aku, kalau budak-budak ni lulus cemerlang dan tamat pengajian tepat pada jangka waktu ianya ditawarkan, maksudnya tak ada kertas yang sangkut, 'biasiswa' itu diberi percuma.  tapi, kalau sangkut... separuh jalan berhenti... budak-budak ni diwajibkan... aku ulang, diwajibkan bayar.  biasiswa bertukar jadi ptptn!  bukan free dah, tapi kena bayar!  sebab korang ingat duit biasiswa ni duit mak bapak korang ke?  dah bagi pakai untuk belajar siapa suruh main-main.  bodoh!

okeylah... dah macam menteri pulak aku ni ye?!  hahahaha!

hehe!  so, bagi puak bn, renung-renungkanlah ye!

puak pr pulak, aku tau korang banyak yang tak puas hati, tapi berdoalah, mana tau bn pinjam manifesto korang tu, okeylah, kan?!  hehehehe!