There was an error in this gadget

Wednesday, July 18, 2012

hi! aku dah balik...

balik dari mana pulak ni bro?!  huh, lama gak tak jenguk benda blog ni, sampai aku sendiri gabra nak bukak.  rupanya, banyak setting dah berubah, dah berwajah baru.  so, korang semua apa khabar?

aku baru balik dari kuching, sarawak penghujung cuti sekolah baru-baru ni.  ada promosi tentang novel 'untuk tiga hari' yang bakal ditayangkan bulan september nanti.  afdlin shauki yang direct, best!  boleh gelak sambil menangis!

sedang aku makan kat ipoh kopitiam (ni kat kuching tau tak), berhampiran hotel penginapan aku, (dengan bini akulah, saper lagi), di depan meja tempat aku makan ada seorang lelaki.  berseluar pendek, berbaju kemeja, memikul beg plastik sampah berwarna hitam dan ralit memerhatikan aku dan bini aku yang sedang makan.  aku makan nasi putih berlaukkan ayam masak halia (diletakkan atas pinggan beralaskan kertas minyak) sementara bini aku makan kue tiaw goreng.  Aku hirup air cincau yang dingin sebab cuaca kat kuching pada hari tu agak panas setelah malamnya hujan lebat menggila.  tak cukup satu aku order sampai dua gelas dan tekak terasa nikmat sewaktu air dingin mengalir membasahi tekak yang kering.  allahuakbar, betapa nikmatnya air cincau tu.  terbayang saat di padang masyar yang panas, bertelanjang bulat, matahari sejengkal atas kepala, (gilo apo), apa yang aku nak buat?  pakai payung?  bukan payung tu aje, dengan aku-aku sekali cair!  telan air liur bro!  terbayang dosa silam yang berlambak mintak dibasuh.  sembahyang pun kurang, yang lima tu pun selalu gak terbabas.  tu belum yang sunat, yang kena berjaga malam, yang kena buat sebelum dan selepas solat wajib, yang dibuat orang masa matahari gerhana, kalau yang ada pun (itu pun kerap gak tertinggal), solat sunat aidil fitri.  tu pun sebab malu dengan ayah mertua yang pagi-pagi dah siap pakai baju melayu yang baru bau kedai.

di dalam hidup kita ni, (aku yakin sangat) satu solat saja yang mana-mana manusia tak pernah buat, (walaupun sealim mana pun manusia itu).  kalau ada pak imam kata dia pernah lakukan solat ini, nampak sangatlah dia pembohong.  nabi muhammad sendiri pun tak pernah lakukan solat ini walaupun ia sangat dituntut untuk melakukannya.  bohonglah kalau ada orang yang claim dia pernah lakukan solat ini.

berbalik pada cerita lelaki berseluar pendek berbaju kemeja tadi tu, aku nampak dia mula terintai-intai sewaktu pelanggan yang duduk di meja depan aku tu bangun.  aku ralit memerhatikan gelagatnya.  nak tau apa yang mahu dilakukannya?  bangun saja mereka untuk meninggalkan meja, bini aku pun turut bangun serentak sebab nak pergi ke tandas membuat simpanan, dan... lelaki berseluar pendek tadi terus meluru ke meja yang baru saja ditinggalkan kosong itu.  aku nampak ada sisa makanan yang tak habis dalam pinggan yang beralas kertas minyak itu dan dengan pantas lelaki itu mengambilnya, membungkusnya, lalu dimasukkan ke dalam plastik hitam yang dipikulnya itu!

Bukan itu saja, malah, sisa makanan yang sedikit (tak berbaloi untuk dibungkus) dimakannya begitu saja tanpa memikirkan soal maruah dan malu.  aku mendengus, terbayang pulak aku berada di tempatnya.  kelaparan, kehausan, perut dah berkeroncong, aku tak rasa aku tergamak untuk buat benda macam tu!  Aku pun tak rasa yang aku sanggup makan sisa orang?!  tapi iyalah, aku tak pernah lalui situasi begitu, bolehlah aku cakap.  betul tak?

bulan ramadan dah semakin hampir, ujian getir bakal aku dan korang semua hadapi.  namun, ujian kelaparan setengah hari itu pun masih ada yang ramai ponteng (termasuklah aku masa remaja dulu).  bagaimana agaknya kalau aku dan korang semua berada di dalam situasi lelaki berseluar pendek dan berkemeja itu yang terpaksa kutip sisa makanan akibat kelaparan?  

nauzubillah!

selamat menyambut ramadan al mubarak!

oh, aku tak jawab lagi ek... pasal solat yang tak pernah siapa pun pernah lakukan tu?!  hahaha!  korang nak sangat tau?  hahaha!

belum ada sesiapa pun (termasuklah yang hafiz quran 30 juzuk) yang pernah bersolat jenazah ke atas mayatnya sendiri....