There was an error in this gadget

Tuesday, April 29, 2014

mat gugel bin kopipes....

hm... macam-macam!  sekarang ni ramai sangat pakar, segala bidang.  ustaz fb, pakar kaji selidik dunia, pakar itu, pakar ini, semua ada.  aku pulak yang jadi bingung sampai takut nak baca.  pengkaji dajjal semakin berleluasa.  segala apa yang berlaku, dikaitkan dengan dajjal.  jumpa kambing mata satu pun dikatakan dajjal.  adui, peliklah korang ni.  pelik.  bila tengok umur si pengkaji tu, hm, tak pulak cecah 80.  kalau aku pakai matematik bodoh aku ni, berapa lama pulak berguru.

cukup ke belajar agama, kaji kitab lama, ikut guru yang ditaksubkan sampai ilmu orang lain disangkal.  kalau aku kata bodoh marah.  cakap kita tak belajar, disuruhnya aku pergi belajar.  yang heran, follower ramai, tapi aku nak heran apa, sebab follower yang ramai tu pun bukannya pandai sangat.  diorang tu hanya mudah terpengaruh. bangang!  betullah ustaz aku dulu cakap, tanda-tanda akhir zaman ni, ramai fulamak (atas sikit daripada ulamak) yang tak bertauliah berbicara tentang agama.

aku tak nak tulis pun benda ni, tapi disebabkan ada satu mamat ni yang terserempak dengan aku dan menegur serta memberitahu yang dia meminati karya-karya aku mengajak aku minum.  sebagai peminat, okeylah, aku pun bukannya hebat sangat pun, so layan sebagai teman seislam.  bermula dengan hal-hal aku yang lama menyepi, perbualan semakin rancak sehingga masuk bab-bab serius.  masuk pulak bab mh370, dikaitkan pulak dengan kisah dajjal, iluminati, freemason, yahudi, new world order, adui... kisah pertelagahan sunni dan syiah dan aku pulak yang makin seram.  bab-bab agama dan sebagainya hinggalah aku melihat mamat ni semakin agresif dan taksub, semakin berapi-api berhujah (macam terer pun iya, ala poyonyer....).  aku tenung muka dia., paling tak pun 40 umurnya, gerenti lebih muda dari aku. silap-silap baru hujung dua puluh tapi muka nampak tua....

last sekali, bila kebanyakan teori dan saranan dia aku sangkal, dia marah dan suruh aku belajar agama supaya tahu banyak benda jangan jadi manusia bangang.  aik!  aku pulak kena.  dia marah sebab aku soal dia sampai dia terkedu.  sori la mamat, kalau setakat belajar pondok lima enam tahun, tak payahlah  nak cerita dengan aku yang dah lalui pancaroba hidup yang perit, ujian dari allah.  keinsafan dan kesedaran aku datang dari pengalaman pahit dan dugaan yang allah turunkan.

korang nak tau sebab apa dia jadi marah.  aku ingat lagi bualan aku dengan dia.  ikuti secara langsung... dan renungkan....

'eh kena ambik tau cik adiat, tu yang ramai orang kita hanyut!'
'ambik tahu pun ada hadnya... tapi kalau setiap benda kita kaitkan dengan dajjal, lemahlah ummah kita!'
'hisy, tobat cik adit, tobat!  berfikir luar kotak, jangan mengikut aje, tulah orang kita, malas berfikir!  suruh amalkan al-kahfi pun tak reti!  cik adiat hafal surah al-kahfi?!'
'tak!'
'hisy!  tobat cik adiat!  tobat!  nanti pengaruh dajjal mudah menyerap!  saya sarankan, cik adiat pergilah belajar lagi!  masuk pondok, cari ilmu akhirat, sebagai persediaan.'
'kamu belajar ke?!'
'dulu saya akauntan, kerja kayakan orang, saya benci sebab yahudi pengaruh orang kita jadi tamak.  duit berjuta, halal haram dah tak tau beza, saya berhenti, dalami islam, saya menangis tengok anak bangsa kita!'
'kat pondok tu guru ada tauliah ke?!'
'eh, mestilah, turun-temurun hidup mengajar, moyang dia tulis kitab, saya sendiri siang malam kaji kitab-kitab lama yang orang kita ramai tak tau!'
'moyang dia tulis kitab?!'
'hm, sebab tu saya cakap tadi, belajar, cari ilmu... kalau cik adiat bukak mata hati, berfikir luar kotak, cik adiat akan menangis!'
'moyang dia tu maksum ke?'
'eh apa ni, tu dah ke lain?'
'saya tanya, dia maksum ke?'
'taklah, dia bukan rasul!'
'berapa guru dah awak belajar, berapa pondok ikut?'
'saya tak nak belajar banyak-banyak, sebab guru yang saya ikut ni pesan, ramai yang sesat!'
'dua orang dah saya jumpa macam awak ni, bagitau saya guru orang sesat, guru dia yang betul!'
'saya pernah ikut guru saya bermuzakarah dengan satu kumpulan lain, tak nak sebut siapa... berjam-jam mereka berdebat dengan hujah yang tinggi, akhirnya, kumpulan itu mengaku kalah....'

aku ketawa.  tak dapat tahan gelak.

'tak lawak pun cik adiat!'
'awak ada fb?'
'ada!  blog pun ada!  follower saya ratus ribu dah!'
'ramai tu!'
'memang ramai!'
'kesian, ramai yang sesat!'
'cik adiat ni kenapa?  saya hormat cik adiat sebab dulu masa remaja baca novel, saya sanjung cik adiat, tapi kalau macam ni la true colour cik adiat, hilang hormat saya!'
'awak tak perlu hormat saya, tak perlu sanjung.  allah yang perlu kita sanjung!  saya tak tinggi ilmu agama, saya tak pandai sangat pun, sebab selagi saya tak dapat tunaikan solat lima waktu seharian, saya rasa saya tak layak nak cerita bab ni.  bab solat lima waktu pun saya masih banyak berlengah walau azan dah lama sepi, masih ingatkan perkara dunia, saya tak layak berdebat tentang hal ni pun!'
'suruh belajar tak nak, bongkak!'
'hadis yang ditulis ratusan tahun dulu pun ramai yang sangkal kebenarannya sehingga kini ulamak berdebat mana satu hadis tulen dan palsu, nikan pulak moyang guru awak yang entah siapa-siapa tulis kitab... awak pulak tu percaya bulat-bulat!'
'sebab tu kena fikir luar kotak!'
'jatuh luar kotak tak dapat penalti... kalau dalam kotak baru dapat penalti!'
'tulah tu, banyak sangat tengok bola!  yahudi memang nak mengkhayalkan manusia, cik adiat salah sorang dari mereka!'
'tak salah tengok bola kalau maghrib dah selesai, isyak dah settle... asal jangan bertaruh sudahlah!'
'sedih saya dengan bangsa melayu, tak sedar freemason, iluminati, nwo menusuk dalam diam... tulah berfikir tak mahu di luar kotak.'
'freemason tu apa?'  aku gelak.  'kalau awak bagitau saya tentang aktiviti mereka yang didalangi bangsa yahudi, tak payahlah!  saya nak bagitau, seluk-beluk dalam balai polis pun kita tak tau, janganlah ingat awak, atau guru awak, atau bijak pandai melayu tau tentang freemason, iluminati, nwo dan sebagainya.'
'sebab cik adiat malas berfikir!'
'berfikir aje takkan dapat jawapan!'
'sebab tulah bangsa kita lemah!'
'bangsa kita lemah sebab adanya orang macam kau!  berfikir terlalu jauh konon pandai1  Kalau setakat kopipes, gugel... rentikanlah!  aku respek kau kalau kau dapat satukan umat islam malaysia... bila masuk waktu solat... semua tinggalkan kerja, tinggalkan berniaga... ambik wuduk terus solat jemaah tak kira di atas jalan raya!  habis aje azan, bangsa melayu islam berdiri tegak menghadap kiblat, melaungkan takbir.'

hilang rasa hormat aku!  kalau tadi bolehlah ber-awak-awak sekarang panggil kau aje!  biadap!

'pesan kat guru kau yang berfikir luar kotak tu, tolong fikir satu formula luar kotak, macam mana nak bagi kesedaran seluruh umat islam melayu dalam malaysia ni... melakukan perkara paling asas dalam islam... iaitu rukun islam kedua... dirikan solat lima waktu sehari semalam tanpa berlengah. berjemaah tau tak!  kalau dah berjaya yang ini, aku orang pertama berguru dengan guru kau yang moyang dia tulis kitab tu.  faham!'
'aik marah?!'
'tak marah!  nasihat!'
'saya bukan apa....'
'tak yah citer panjang, kalau guru kau tu hebat sangat, satukan umat islam malaysia.  tak payah satukan umat islam dunia, kat malaysia ni aje pun cukup!  suruh dia fikir luar kotak untuk sedarkan umat islam melayu pentingnya sembahyang berjemaah bila masuk waktu!  suruh dia tulis kitab formula tu!  kalau itu pun guru kau tu tak boleh nak buat, suruh guru kau tu pergi belajar lagi!  okey!'
'hm, tulah masalahnya....'
'kau tu yang ada masalah!  ilmu baru setitik, nak ajar orang yang ilmu sebelanga!  eh, pukul berapa dah?'
'masuk pukul lima setengah dah!'
'kau tak asar ke?!'
'er....'
'guru kau tu tak ajar ke dosa kalau lengahkan solat?'  aku senyum.  'okeylah... jumpa lagi!  jangan lupa ye, pesan kat guru kau tu fikir luar kotak!  anak murid pun lengahkan solat, macam mana nak ubah dunia! assalamualaikum!  kirim salam kat guru kau tu!'  aku angkat kali, terus blah!  malas nak layan....

ptui!  nilah orang kita!  malu jugak nak mengaku aku ni bangsa melayu.  pesan aku, tak perlulah menunjuk kita tu pandai dan hebat sangat!

4 comments:

kirana nakia said...

memang kena kat batang idung dia sejibik..baru ada akai..

.: Si BungaKopi : . said...

Bru bc novel valentine tu. Sgt best. Rare. Sygny knp x diulg cetak? Trus bkarya plss

yuly sulman said...

tergelak sendiri tgok watak matgogel bin kopipes ni...alahai...

Dewi Aja said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

Post a Comment