There was an error in this gadget

Thursday, December 16, 2010

bayi-bayi yang bersorak....

...tak macam aku yang pening memikirkan pancaroba kehidupan dunia yang penuh dugaan! sampai nak menulis novel baru pun tak ada mood! bini aku dah jenuh bertanya, bila aku nak buat novel baru! aku jawab, nantilah! tengah tak ada idea lagi ni! bini aku mendengus, benganglah tu! maunya tak bengang, dah masuk tiga tahun aku tak ada novel baru!

tak senang nak jadi macam aku ni! tulis cerita dalam novel, tapi kehidupan sendiri pun dah macam cerita dalam novel! aku kena banyak merenung, kena banyak berfikir dan kena banyak bersabar! lagipun, bukan semua orang pun yang suka aku! yang benci pulak tu aku rasa mungkin lebih ramai dari yang suka! biasalah, nik aziz pun tak semua orang suka! nabi muhammad pun ramai yang benci! aku ni siapalah, bukannya hebat sangat pun! tulis novel memang dah berlambak, tapi... mana pernah menang anugerah! maknanya, taklah hebat sangat pun, kan?!

aku terfikir, manusia ni apa sebenarnya? kenapa ada benci? kenapa ada dendam? kenapa ada cinta, kenapa ada sayang?! kenapa manusia tak sayang-menyayang aje satu dunia ni, kan aman?! tak ada perang! tak ada mahkamah untuk mengadili siapa benar siapa salah!

kalaulah macam tu, huh, bukan dunialah namanya! itu dah kira syurga! baghal!!!

sebab kita semua hidup dalam dunialah ada semua benda-benda macam tu! aku sendiri lalui jatuh bangun dalam hidup! susah senang dan suka duka! kadang-kadang tu, apa yang kita rancang, kita harap, tak jadi! apa yang kita mintak dielakkan, menjadilah pulak!

kadang-kadang tu aku terfikir alangkah bertuah bayi-bayi yang dibuang sampai mati! betapa beruntung bayi yang digilis kereta sampai hancur kepala! betapa indahnya bayi yang disumbat dalam lubang jamban! betapa nikmatnya bayi yang dihumban ke sungai sampai mayat terapung.

aku nak tanya korang, bila kali pertama korang mengingati kisah silam korang? korang ingat ke apa yang korang lalui masa korang bayi? korang pernah ke nampak, atau dengar, atau rasa lapar masa umur korang di bawah usia enam bulan? aku tak rasa pun aku ingat apa yang aku buat masa aku bayi dulu! aku tak pernah pun ingat macam mana mak aku cium pipi aku! aku tak dengar pun bila aku menangis lapar nak susu? aku tak ingat pun siapa yang dukung dan dodoi aku masa aku bayi! aku tak rasa pun aku sakit demam! aku tak ingat pun kesakitan bontot aku dicucuk doktor! maknanya, bayi-bayi yang dah mati itu tak rasa sakit dan tak sedar apa pun walaupun kepalanya digilis kereta! tau-tau, malaikat turun dari langit, bawak terbang ke syurga! ha? tak ke best? kalau aku taulah nikmat mati waktu bayi dimasukkan terus ke syurga tanpa hisab, aku pun nak mampos time aku bayi dulu! aku tak kisahlah kalau mak bapak aku campak aku kat dalam sungai! bukannya aku rasa sakit pun! yang aku tau, aku dah sampai ke syurga! itu janji allah!

aku kalau tau begini payah hidup di dunia dengan pancaroba dan dugaan, aku akan pilih untuk mati masa bayi, tak kira dengan apa cara sekalipun! hehe! tapi dah lambat! dah jauh sangat aku lalui kehidupan ini! dan, setiap perbuatan aku baik atau buruk akan dihitung! sorry lah ek encik ahadiat!

dan korang pun sama! korang pun dah baligh! setiap perbuatan korang akan ditulis dan dicatat dan diberi markah! nak mintak mati waktu-waktu begini, takutlah pulak! banyak benda yang allah suruh... aku tinggalkan! lainlah kalau bahu kanan aku ni berat dari yang kiri! takde maknanya! yang aku rasa, banyak benda yang aku nak kena perbetulkan! banyak benda yang dah aku tinggalkan apa yang allah suruh buat! so, nak mati waktu gini? no! no! ya, allah nanti dulu! bagi aku peluang untuk aku perbetulkan kesalahan! lepas tu nanti, kau cabutlah nyawa aku ni!

korang pun renung-renungkanlah! kalau korang diamanahkan memegang kuasa pemutus, hati-hati, jangan sampai keputusan korang itu memudaratkan orang lain! itu aniaya namanya! besar dosanya dan payah nak perbetulkannya!

aku pun sama, sambil ingatkan korang ingatkan diri aku ni sendiri! biarlah aku berdosa dengan allah daripada berdosa dengan orang! allah ni senang nak mintak maaf sebab dia maha pengampun! nak cari allah pun senang, ambik wuduk, bentang sejadah, solat, panjatkan doa dia dengarlah apa juga masalah dan luahan jiwa! dengan orang mana boleh macam tu! walaupun gadget dan teknologi dah canggih, tapi mana boleh berhubung dengan manusia hanya dengan ambik wuduk dan bentang sejadah! walaupun dah ada internet, dah ada facebook, korang ingat senang ke korang nak berhubung terus dengan orang yang dah 30 tahun terpisah! atau, orang yang dah mati! secanggih mana pun teknologi, mustahil untuk korang berhubung dengan orang yang dah mati! apatah lagi, kalau korang ada dosa dengannnya! tapi, dengan allah, tak perlu teknologi, tak perlu internet, tak perlu facebook atau twitter, cukup dengan wuduk, sejadah, solat dan tadahkan tangan ke langit, allah terus connected bila-bila masa saja!

pejam mata dan renungkan....

nun kat atas langit, di syurga indah sana, bayi-bayi yang dah mati dihumban mak bapak bersorak keriangan sebab mereka tak perlu melalui pancaraoba dunia....

syoklah korang wahai bayi-bayi semua....

4 comments:

cry reen said...

u shud start with sambungan koleksi Joni Togo, abg Diat.. coz i've waited so long for u to finish the 15 series u announced.. bila abg Diat smbung serie tu, org lain akan start cari the previous series balik..

lgpun pembaca skrg dh makin demand. cerita cinta byk yg klise.. x salah klau abg teruskn cerita yg abg dh mulakan..

ahadiatakashah said...

huh, tul tu cik cry reen, masalahnya abg ni yg tak de mood atau itu antu belum mari lagi! hihi! doakanlah abg menulis semula....

edlidza said...

abg diat... saya setia memnanti abg update belog... sonok bile baca :) bg saya abg byk membuka mata n hati saya ... kita patut bersyukur n hargai hidup kan kan :)

syahasleen said...

penulisan yg boleh di anggap brutal dalm kemanisan...pandai susun kata-kata..such a sweet talker..hehe..abg diat juga byk beri inspirasi dan bisa melihat dari pandangan sudut yang berbeza...yang x seperti kami terfikir..urmmmm will follow ur blog dan seronok mambacanya. boleh hilangkan stress dgn merepek abg ni.. good~~~

Post a Comment