There was an error in this gadget

Saturday, December 18, 2010

korang jujur ke, tapi aku rasa tidak....

...sebab aku rasa memang korang tak jujur! seumur hidup aku, baru sekali aku melihat manusia paling jujur di dalam sejarah kehidupan! aku rasa korang sendiri jarang-jarang atau mungkin tak pernah langsung jumpa manusia paling jujur! macam mana korang nak kenal atau tau manusia yang paling jujur? bukannya ada tag pada dahi manusia tu yang bagitau kita dia tu jujur ataupun tidak!

persoalannya, macam mana aku tau aku dah jumpa manusia paling jujur? aku sendiri pun tak ada formula khusus untuk mengesan manusia jujur ini tapi satu pengalaman benar yang aku lalui masa aku sedang solat jumaat dengan anak aku si adamboy pada minggu lepas menjadikan jantung aku terhenti sekejap! sempat pulak aku renung mamat paling jujur itu sampai terganggu khusyuk solat jumaat aku yang tak berapa nak khusyuk!

malangnya, aku tak sempat nak rakam muka manusia paling jujur itu di dalam minda aku sebab aku sedang bersolat! aku sekadar melihatnya sepintas lalu....

tapi, itulah manusia paling jujur yang pernah aku temui sepanjang hidup aku!

kenapa dia?!

aku renung diri aku sendiri, dan aku tau aku taklah sejujur dia! kadang-kadang, kita tak pernah mengakui sesuatu yang kita dah buat itu kerana kita tau takkan siapa yang akan tau! (kecuali allah) jadi, kenapa perlu mengaku dengan jujur sesuatu yang tak akan diketahui orang lain yang hanya boleh mengaibkan kita. betul tak?! aku rasa korang pun sama dengan aku!

dan, aku kena akui, seumur hidup aku, di dalam solat, aku sendiri tak pernah jujur, tak pernah mengakui yang aku....

jadi, berbalik pada manusia paling jujur tadi, masuk rakaat kedua sedang imam baru saja mula membaca al-fatihah, tiba-tiba mamat jujur itu aku lihat bergegas mencelah melalui saf, dengan wajah yang serius keluar dari solat! dalam fikiran aku hanya satu, gerenti mamat ni terkentut! betul tak? dan, gerenti dia blah punya! dan, belum habis tahyat akhir, mamat paling jujur itu aku lihat mengangkat takbir semula di saf aku selang enam orang yang lain sebab kebiasaan aku memang suka bersolat di saf belakang.

o my god!?! terus berdetik dalam hati aku, jujurnya kau ni, bro! kalau aku, aku teruskan aje solat, nak ngaku terkentut sori la! batal pun batallah! minggu depan ada solat jumaat lagi! (kalau sempat aku solat lagi) kalau tak pun, just teruskan solat, pura-pura aje, sebab malu giler nak ngaku terkentut dalam solat ni di mana pernah beberapa kali insiden ini berlaku dan aku dengan wajah selamba meneruskan solat walaupun aku tau solat aku itu tak lagi sah!

so, pernah tak korang terkentut dalam solat? (maksud aku sewaktu solat berjemaah di masjid) kalau solat kat rumah tu tak kira, ek! takkan tak pernah, kut? kencinglah tu! dan, berapa kali pulak korang sanggup mengaku secara terhormat yang korang dah pun terkentut. boooot!

dan, hari ini aku mengakui aku taklah jujur sebagaimana mamat itu....

korang macam mana?!

aku sempat tatap wajah mamat tadi tu sewaktu selesai aku bagi salam dan dia pula bingkas untuk menggantikan rakaatnya yang tertinggal dengan wajah penuh selamba... penuh kejujuran....

aku telan liur dan malu pada diri aku sendiri sebab untuk jujur mengakui perkara sekecil itu pun aku tak berani....

6 comments:

hanzo said...

betul lah..kalu perkara kecik pown kite susah nak jujur..perkara yg besar2..lg lew..

afifah said...

salunye budak2 kecik jela yg jujur mengaku terkentut mse solat (adik sy la tu :P)

Catherine- said...

yeappp.....

agreed with hanzo ;)


encik AA lame x update.akhirnyaa....ohh` penantian itu suatu penyiksaan..>___<


luv,
catherine-

cik kuntOm said...

utk bsikap jujur adlah stu perkara yg sngt payah

Bibu said...

baru jupe blog ni..tapi tu lah yg wajar sebenarnye bukan masalah kejujuran tapi nilai ibadah tu sendri.. yg penting de dah buat ape yg wajar de buat.. erk bro dulu saya kecik2 suke baca novel bro sampai pinjam library tak pulang2 pastu simpan wat rete sendri ..nak beli mase tu tade duit hehehe

nural said...

bro pon jujur hape..x hadenye org nk ngaku dkat blog mcm ni hehehe

Post a Comment