There was an error in this gadget

Tuesday, August 9, 2011

aku spray kau, siap...

...malam hujan lebat tak ingat, dan aku pulak terjaga di tengah malam.  nyamuk punyalah macam lahanat, berdesing kat telinga buat aku sakit jiwa.  patutlah ada pepatah yang tertulis:  marahkan nyamuk, kelambu dibakar.  kalau aku ni ada sakti, nyamuk serangga pertama aku hapuskan dari dunia ini.  padan muka kau, lahanat.

terus mata tak boleh lelap.  bini aku kat sebelah, baik punya dengkur, ada irama la pulak.  aku cucuk hidung dia, dia tepis, mata pejam, meracau-racau, tak sedarlah tu.  aku ketawa sendirian.  cucuk telinga pulak, meracau entah apa, mata masih pejam, dan aku gelakkan dia lagi.

boring!  pejam mata lagi, tak jugak nak lelap.  cilakak, ini semua nyamuk punya pasal.  tak sedar, aku mengerekot macam udang kena bakar.  baru aku terperasan yang aku kesejukan tak ingat.  matikan air-cond namun kesejukan masih menggila.  aku peluk tubuh bini aku yang suam, terasa masih dingin.

lalu, aku terfikir?!  terbayang?!  sesuatu yang amat mengerikan.  yang aku, dan korang semua tak dapat nak elakkan.  huh!  naik bulu roma aku ni, bro.  siyes punya cerita ni.  bukan main-main.  aku bayangkan jauh-jauh, dalam-dalam, habis-habis!  aku telek wajah bini aku, tahan tapak tangan di depan hidungnya, dan aku rasakan kehangatan hembusan nafasnya.  kemudian, aku tahankan pulak tapak tangan aku kat hidung sendiri, juga, aku dapat rasakan kehangatan nafas aku sendiri.

terbayang kaku wajah arwah abah, arwah adikku; hatasura, juga arwah nenekku, arwah dua orang sepupu bini aku yang telah mendahului aku untuk kembali bertemu allah.  aku telan liur, yang aku rasa macam telan pasir.  satu demi satu wajah-wajah lain yang pernah aku ziarahi jenazah mereka dulu hadir silih berganti.

tak ada lagi nafas suam yang keluar dari lubang hidung.  tak lagi hangat sebagaimana tubuh bini aku yang baru aje aku rasakan dan sedang aku rasakan sewaktu aku bayangkan mereka-mereka yang telah kaku itu.  dan, terus aku tertanya, terbayang, apa yang sebenarnya berlaku sewaktu mereka di ambang maut?  sakit ke?  biasa-biasa aje ke?  atau macam nak tidur aje rasanya bila mati tu?  namun, aku difahamkan, kesakitan putus nyawa adalah raja kesakitan yang tidak terperinya sakit?  macam mana agaknya tu ek?  sedangkan aku yang kena gout pun aku perlukan pain killer untuk terus tak meraung, inikan pula raja kesakitan hadir bila tiba saatnya nanti.  tak ada ke pain killer untuk menahan sakit tu?  bangang betul soalan aku ni.  kalau ada budak kecik yang tanya depan aku soalan macam tu, memang makan penampar la jawabnya.  mana ada, bodoh!

kalau tak ada pain killer, bermakna, bila tiba saat aku akan berpisah nyawa, aku tau aku akan merasa seksa kesakitan yang maha perit!  apa yang aku bayangkan, macam mana sakitnya gout tu, kalau biasa-biasa aku jerit sampai jiran dua rumah boleh dengar, dan kalau sakit cabut nyawa pulak, kali ni aku rasa sampai klcc pun orang boleh dengar jeritan aku dari rumah mak aku kat gombak setia, batu 6, gombak.  macam tulah lebih kurangnya, ye?!  sakit bro, sakit!

aku bayangkan pulak bila dah mampos, bila mata dan pejam (ada sesetengah mata tak boleh tutup pun), bila aku dah kaku tak boleh gerak (tak sure pun sama ada kita boleh tengok persekitaran lagi ke tak masa tu), macam mana aku diperlakukan sebagaimana yang biasa aku tengok bila jenazah diuruskan.  mandi, kafan, sembahyang, dan dihantar ke kubur.

selebihnya, aku sendiri tak dapat nak bayangkan sebab aku belum pun mampos lagi.  apa yang aku tau, aku takut mati.  sebab, pahala tak cukup banyak terkumpul sebagaimana dosa yang aku dah taburkan.

ya, allah, panjangkanlah umur aku untuk aku cover balik segala dosa, kesalahan, atau apa jua kelekaan, kelancangan mulut, tingkah laku yang buruk dan apa saja yang dah aku buat tak elok agar aku manfaatkan hidup aku ini lebih bermakna!

'adui... babi pukimak punya nyamuk sial... haram jadah... hidup lagi kau....'

ops!  sorry!  siap kau  nyamuk kau punya pasal mulut aku lantang lagi!  sorry semua and good night!  jangan lupa sahur!

mana pulak aku letak spray nyamuk ni?!

'yang!  yang!  spray nyamuk mana?!'




2 comments:

baby said...

ERKKK..HAHAHAA..APE DAAA..
nymaok2 skaliian..bersabo jelaah yo !

Izleen said...

Al-Fatihah utk arwah Kak Hata.Teringat masa sama2 stay kt Kerteh. Terkilan x dpt jenguk arwah tgh suffered d KL dolo. Ape cite Abg Zaidi & the kids skang?

Post a Comment