There was an error in this gadget

Thursday, August 4, 2011

lagi cerita malam jumaat...

...banyak bro, kalau selagi manusia hidup, laki-bini, islam, kisah malam jumaat ini takkan habis sampai bila-bila.  ada aje kisahnya... yang manis, pahit, mual dan sebagainya.

malam jumaat bagi laki-bini memang dinantikan.  sebab, dapat pahala.  malam lain tu pun okey jugak, tapi biasa-biasa aje.  sebab tulah kebiasaannya malam jumaat, pasangan rumahtangga 'agak' keletihan, namun wajah ceria sebab malam jumaat malam yang indah.  hanya yang tak indah bila kena bangun subuh mandi wajib dan rambut jadi basah. 

tapi, apa-apa hal pun, malam jumaat tu sebelum ber-o-ot tu, kenalah baca yasin dulu untuk disedekahkan kepada yang tersayang yang telah lebih dulu kembali dipanggil ilahi.  takkanlah nak terus yang sedap aje, kan?!. 

macam mana dengan korang yang belum nikah, ek?!  haha, padan muka.  tulah, bila allah suruh nikah, korang kawin.  kawin dapat dosa kalau buat malam jumaat, tapi nikah dapat pahala, tu yang syoknya.  bukan aku tak tau, yang tak nikah pun ramai celebrate malam jumaat ni, tul tak?!

tapi bro, mak bapak tak bagi kawin sebab masih belajar lagi.  atuk-nenek cakap kitorang ni pucuk muda baru setahun jagung, tak sesuai nikah sebab banyak lagi nak kena belajar tentang dunia dan asam ragam rumahtangga.  tengoklah berapa banyak kes perceraian berlaku?  inilah masalah yang melanda dunia yang tak ramai perasan.  undang-undang di malaysia tak membenarkan gadis bawah umur 16 tahun untuk bernikah sedangkan usia begini diorang dah baligh, dah ada nafsu.  macam mana?!  part yang paling best bila otai bertaraf datuk-datuk dan nenek-nenek paling meluat dan paling vokal dengan gaya hidup remaja yang berpeleseran hari ini.  yang gemar bersekedudukan.  dah jadi trend dah pun.  kadang-kadang tu aku berbulu jugak tengok otai-otai ni yang tak cermin diri diorang.  bukanlah nak menyebelahi remaja, tetapi perubahan zaman tidak memihak kepada remaja hari ini.  so, sorry pada korang yang kini masih remaja. 

pernah tak korang terfikir (terutamanya kepada datuk dan nenek) betapa sebenarnya otai-otai ni (dulu) lagi teruk dari remaja.  diorang dulu umur belasan tahun dah nikah.  ada yang umur 12 tahun ada anak dua.  dah baligh terus nikah padahal baru tiga kali dapat haid.  zaman dulu, itu perkara biasa.  kadang-kadang tu mak bapak diorang yang acukan anak masing-masing untuk kawin.  sedangkan, hari ini, gadis remaja usia 13 tahun masih pikul beg sarat yang berat untuk pergi sekolah.

amacam?!  korang lupa ke?  korang buat-buat lupa apa?!  dan, di zaman serba canggih ini, internet yang bebas menayangkan aksi lucah, para remaja yang bersetubuh rakam aksi dalam handphone, gejala seks yang berleluasa, tapi undang-undang tak benarkan mereka bernikah.  janggal kalau ada remaja zaman ini bernikah kalau masih bersekolah menengah.  bayangkan, baru form one, dah nikah, dah pregnant dan dengan perut buyung pergi sekolah.  meja hujung pulak, sambil catat nota susukan baby usia lima bulan.  dalam kelas itu saja dah lapan gadis berumahtangga.  kalaulah ini terjadi, pastinya satu malaya akan rasa pelik.  budak tingkatan tiga dah ada tiga anak dan sedang mengandung anak keempat.

pelik kalau senario ini terjadi, kan?!

tapi lagi pelik aku rasakan, bila aku bayangkan zaman sebelum merdeka dulu sekitar tahun 40-an, senario ini adalah biasa dan kalau ada gadis yang umur dah cecah 20 tahun tapi tak nikah, mereka akan dicemuh.  bayangkan betapa hina diri seorang gadis usia 20 tahun pada zaman itu yang masih tak ada suami?

rata-rata gadis pada zaman itu dah rasa nikmat malam jumaat ketika remaja hari ini sibuk bangun pagi untuk pergi ke sekolah....

renungkan....

3 comments:

baby said...

vetol3...i sokong u !..wiiink***

eh,,but i'm not like that..(ceyt..spe ckp haku??..hoho...pasaann )

Nurul Cahyo said...

Betul jugak..dulu nenek saya cerita, dia nikah masa umur 9tahun. Tapi..umur 7tahun dah pandai masak. Saya sendiri umur 9tahun baru pandai masak nasi & air je (itupun pakai elektrik). Datuk saya dulu umur 12 tahun dah jadi guru, dah matang. Then atok & nenek kit dolu2, bukan diorang yg nak nikah sangat, masing2 kena paksa. Kita zaman ni lak..kita yang buka mulut cakap nak nikah kat mak ayah, sedangkan mak ayah ta bagi..hihi. Lastly kan Abg Diat, zaman sekarang (kebanyakan, bukan semua) lelaki yang ade degree pun belum tentu bersedia nak pikul tanggungjawab dan jadi matang, kan.. Jadi, macam mana nak bagi remaja zaman sekarang ni nikah awal..

Anonymous said...

iye2..byk beza dlu n skrg..dlu puan 7 tahun dh pndi buat sume2..masak,kemas umah..skrh umor 27 thn pn nk masak xpndai lg..dh p blaja tinggi2..xsempat masuk dpur..blik sekli sekala mka dh masak mknn kegemaran..

Post a Comment