There was an error in this gadget

Sunday, May 12, 2013

apa kau merepek ni?

'tarak merepek, saya bapak jugak itu macam cakap!'
'jangan main-main cakap loh....'
'itu pasal saya lumbu tarak makan!  saya bapak cakap itu saya punya tuhan!'

mat telan liur, tak nak cakap apa-apa!  ah seng sekadar garu kepala!  bingung!

'manyak pining kapla wo, lu malayu babi tala makan, lu india, lumbu tala makan... saya cina... apa lancau semua makan!'
'orang islam tak boleh makan babi la seng, haram.  nanti masuk neraka!'
'itu neraka api banyak besar kan?'  muthu telan liur.  'saya amak kawan melayu jugak ada cakap!'
'ya la!  kita melayu banyak takut masuk neraka, kita melayu tak boleh tipu, nanti lidah kena potong, kalau curi, tangan kena potong... huh, ayah aku selalu cakap macam tu... aku takut!'
'chi sin!'
'saya nasib ada baik jugak saya hindu, saya islam kalu... saya lidah sudah habis!'
'apa pasal?'
'saya banyak kali tipu saya punya amak... ini hari pun saya ada tipu, sekolah tarak pigi sini mandi sungai jugak!'
'rugilah kau muthu, kalau kau islam bolehlah kau makan lembu... masa raya mak aku masak daging rendang, sedap woo!  kau tak caya, kau tanyalah ah seng!  betul tak seng?''
'hu, ho... liau, manyak syiouk woo!'

muthu telan liur. terliur....

'haiya, lu liam-liam makan loh, lu amak mana tau punya?!'
'cit... lu gila ka dei... lu berani... lu makan la lu punya tuhan!'
'chi sin!'

masing-masing diam, kelu... buntu....

'dei makanlah dei... ini saya bini jugak masak, banyak sedap la dei!'
mat gelak.  'wa sekarang kau dah makan rendang daging eh muthu, amacam... power tak?'
'sehingga menjilat jari la dei!'
'wa ingat ah, kalau satu kali lu kasi tly masak itu babi punya lendang pun mesti banyak syiouk woo!'
'cit, babi haram la dei!'  muthu geleng kepala.
'wah... ho liau... manyak syiouk woo... lendang babi!'
muthu geleng.  'haram la dei!'
'lu manyak lugi la muthu,sikalang bak kut teh talak makan, lendang babi tak boleh makan!'
'lumbu rendang ada, ayam rendang ada... no problem!' 
'untung kau muthu, dapat bini orang perak, sedap rendang tok bini kau masak!  kat kl tu, time bulan puasa, kau tau berapa harga rendang tok sekilo?  pergh, jerut leher!'
'haiya, lu kaya punya olang pun ala kila ka?  chi sin punya malayu!'

mat ketawa.  muthu menggeleng.

'ini hamsap punya malayu.  bini ala tiga, tio nama!  macam lumbu ooo, manyak kuat seks!'
'aku macam lembu tak pa seng, jangan perangai macam babi!'
'tionama... lu la babi... latang wa punya club, gro cina, rusia semua lu kasi hantam... hali-hali enjoy, yam seng!'
'helo seng, saya bawak client ma, mau kasi entertain, kalau tak entertain, macam mana boleh dapat projek.  haiya!'  
'itu pasai wa cakap lu manyak babi punya malayu....'  ah seng ketawa.

mat ketawa dan muthu sekadar menggeleng.

'ini malayu sikalang manyak eksyen woo... luit ala manyak, plojek ala manyak... bini ala manyak....'
'mana ada banyak seng... tiga aje!'
'bini ala tiga, gro ala tiga puluh!  hali-hali yam seng!'
'syyy.... nanti muthu marah aku la seng!  apalah kau ni?!'
'saya tarak marah punya... tapi allah jugak ada marah!'  muthu sengih.  'islam tarak boleh makan babi, tarak boleh makan rasuah, tarak boleh makan orang punya harta... tak boleh zina... saya neraka jugak ada takut mau masuk!  saya hari-hari jugak, saya bini kasi ajar itu quran baca... alhamdulillah, saya quran jugak ada khatam!'  muthu senyum.  'saya mau masuk syurga, saya banyak takut masuk itu neraka!'

mat telan liur.  ah seng buat-buat garu kepala.  masing-masing diam merenung arah berlainan. puluhan tahun berlalu, masing-masing ada destinasi sendiri.  namun, persahabatan masih utuh bertali, tak terputus lagi.

setelah lama berdiam, akhirnya ah seng tersengih.  'ini hali manyak panas woo,  sulah lama kita talak mandi sungai!'
mat sekadar tersengih!  'sungai kat kl ni pun dah tak ada la seng!'
'bukan tak de la dei... sudah tercemar!'

mat diam merenung dalam kata-kata muthu yang baginya tajam menusuk itu.  islam bukan tak de la dei...sudah tercemar....

ah seng tergaru-garu cuba mengingati kalau ada sungai yang jernih di kl ini.

muthu sekadar tersengih tanpa mengetahui mat terpukul dengan kata-kata terakhirnya itu yang tak langsung bermaksud apa-apa....

akhirnya, ah seng tersenyum girang sambil memetik jari.  'haiya, sunway lagoon ma!'

hahahahahahahahaha!


No comments:

Post a Comment