Wednesday, January 19, 2011

yang sebenarnya....

...aku pun tak tau apa yang sebenarnya?

aku pun pening!

apa yang aku peningkan?!

melihat manusia-manusia yang ada kuasa menyalahgunakan kuasa!

siapa?

hahaha, siapa yang salah guna tu, dia terasalah!

kes-kes syariah yang dipaparkan ini adalah kes-kes yang benar-benar berlaku di tanahair tercinta ini. sekadar... untuk korang semua renungkan....

kes pertama: seorang datuk (agak berumur), hartawan, jutawan, berkahwin dengan seorang artis jelita, dikurniakan tiga orang anak. bercerai dan isteri tuntut nafkah! hakim menetapkan rm700.00 sebulan untuk nafkah tiga orang anak. kiranya sorang anak dapat rm233.35 secara purata.
fakta kes: semua anak-anak tinggal bersama isteri dan segala urusan harian anak-anak diuruskan ibunya.

kes kedua: seorang ahli parlimen berpangkat datuk, berpoligami, bercerai dengan isteri keduanya seorang mualaf dan dikurniakan dua orang anak. ditetapkan untuk membayar rm500.00 sebulan untuk dua orang anaknya itu. okeylah, purata rm250.00 sebulan. apa ada hal, datuk tu....
fakta kes: tapi tak pulak sure sama ada bapaknya jemput dan hantar anak ke sekolah?! atau ibunya uruskan?!

kes ketiga: seorang artis ternama, berpangkat datuk, ahli perniagaan yang berjaya, bercerai dengan isteri pertama dan dikurniakan dua orang anak. kena bayar berapa? rm 150.00 untuk seorang anak. murah tu! best-nya hakim ni! ini bermakna sebulan kenalah keluar duit rm300.00. small matter!
fakta kes: anak dibela bekas isteri sepenuhnya.

kes keempat: hi malu nak cakap! seorang penu***. muflis! hah? bukan datuk pulak tu! mempunyai seorang anak dengan bekas isteri dan diarahkan membayar rm400.00 sebulan untuk nafkah anak tunggalnya itu. biar betul?!
fakta kes: anaknya itu bersama ayahnya setiap hari waktu sekolah, dijemput dan dihantar, makan tengah hari bersama, dibekalkan duit poket rm5.00 sehari dan tinggal bersama ayahnya sepanjang cuti persekolahan. dan, kena pulak bayar lagi rm400.00 seperti diarahkan yang mulia tuan arif bijaksana.

aku termenung di jendela memikirkan bagaimana keadilan ditegakkan!!!

atau, mereka-mereka yang diberi kuasa, yang arif, yang bijaksana, mempunyai agenda peribadi! lantas menyalahgunakannya!

allahualam!

No comments:

Post a Comment