There was an error in this gadget

Thursday, June 24, 2010

biarkan cahaya mentari menggigit!

aku ni kalau korang nak tau, dah jadi macam orang kampung! bela ayam itik, angsa, kura-kura, hui best la! kucing pun ada! dulu, tak macam ni! dulu hidup pantas, cargas, gerak mahu khas! sekarang ni lain pulak, pagi-pagi lepas hantar anak pergi sekolah siap layan cahaya matahari tu...! pheh? punyalah stim! hehe! siap tayang lengan kat bawah cahaya matahari, dapat rasa cahaya emas yang dijadikan allah tu menggigit-gigit kulit! phuh, nikmatnya, macam awek gigit buat love bite! tapi lagi sedap! tak caya, cuba besok korang buat! tadahkan kulit tangan tu pada cahaya matahari pagi yang baru menjenguk dari sebalik langit! rasakan nikmat gigitannya! sebenarnya, lama dah kita ni lupa pada hadiah yang diturunkan allah! samalah macam aku gak! aku sure korang dah lama tak layan cahaya matahari kan? dok asyik sibuk jer, yang kena kerja, yang berniaga buat duit dalam fb, yang buat mlm, tapi baguslah! semua tak macam dulu lagi! semua dah senang! semua dah kaya-raya, tapi ingat! pakai helmet! jangan jadi macam aku! ingat tu! aku ni kadang-kadang heran gak, pergi rumah orang kaya-kaya semua ada taman, ada air terjun buatan yang harga sure cecah ribu-ribu! tapi, diorang nilah kadang-kadang yang musnahkan taman alam yang allah ciptakan! tak payah nak pasang pam air terjun pun, allah dah jadikan air tu terjun sendiri! tapi, peliknya, diorang ni jugak yang musnahkan demi duit, naikkan bangunan, naikkan jambatan, samalah macam kawasan hutan kat belakang rumah mak aku yang aku tumpang tinggal ni! habis ditarahnya pokok, dinaikkan roket yang memproses simen! air jernih yang dulu mengalir lesu dikambus! yang buat tu pulak tahap lebai orang panggil ustaz! apa cerita ni? habis tanah-tanah jiran kat belakang rumah tu (yang tak tau menahu langsung) dijadikan tapak pembuangan sampah! siap kelentong tuan tanah kata nak kambus tanah, tapi kambus dengan sampah! kalaupun ada tanah, adalah sikit kat permukaan saja sedangkan yang di bawahnya penuh sampah! siap cas lori ni buang sampah satu lori sekitar lima belas hingga dua puluh ringgit! mak oi, kaya giler ni! best gak jadi tokeh sampah ni, kan?! amacam? buang sampah kat tanah orang, dia dapat duit! geliga betul otak lebai ni! korang tak nak ke menukar profesion? lumayan dik! tak payah nak masuk fb ajak orang buat duit! jadi tokeh sampah ajer pun kaya-raya! maka penuhlah lalat hurung rumah aku! nak makan pun tak ada selera! ada satu ketika tu, siap bagi lori buang najis kuda! ada ke patut?!

tak kisahlah, lantak hang la joe! kita berbudi pada tanah, dapat hasilnya! kalau kita sakiti tanah, tahulah nanti tanah gigit kita masa tidur sorang-sorang kat bilik kecik yang namanya liang lahad tu!

ini ada satu cerita yang aku nak kongsi dengan korang pasal seorang miskin lagi baghal tak ada ilmu pengetahuan yang kerjanya mengutip sampah sarap untuk dijadikan sesuap nasi! tapi pak cik ni tak kerja kat tempat pembuangan sampah kat belakang rumah aku tu ye! dia kerja kat tempat lain! kerjanya seharian pergi ke tempat pelupusan sampah kutip kotak, tin minuman, botol, besi, alumunium, atau apa ajelah yang sewaktu dengannya! dia ni ada basikal tua, dahlah tua, cabuklah pula! maka, dengan basikal itulah dia berulang alik ke tempat penjualan barang-barang lusuh yang dijaga pekerja-pekerja bangla!

kalau nasib baik, dapatlah lima enam puluh ringgit sehari jual barang-barang lusuh tu! pak cik ni pun dah mula kenal dengan mat bangla tukang timbang tu! ada gaklah sekali-sekala kautim suruh mat bangla tu kira berat lebih! dapat duit tu diorang kongsilah beli rokok sambil main kuda lumba bila habis kerja dari malam sampai subuh! pak cik ni bukanlah buta i.t. pun, sebab dia tau gak pasal komputer tapi satu-satu komputer yang dia tau, main komputer lumba kuda kat kedai yang pintu selalu tutup dan gelap tapi ramai pelanggan!

satu hari tu, pak cik ni korek punya korek, cari punya cari jumpa dua karung besar penuh dengan kertas kat tempat pelupusan sampah tu! disebabkan karung tu besar dan hanya satu trip aje yang lepas naik basikal, terus dibawanya karung itu ke tempat jualan!

'banyak besar ini hari?'
'ala... kertas aje! lainlah kalau besi! kau timbangkan lebih ye hamid, nak cover kalah semalam!'
'tau, tau....' si bangla tu mengangguk!
'kertas apa yang diorang buang ni ye?' pak cik tu tak puas hati kaut dengan tangan dalam karung itu dan duit not seratus ringgit yang baru dirompak si perompak dalam genggaman.

pak cik dengan bangla berpandangan! masing-masing jenguk ke dalam karung dan tergamam melihat duit yang penuh bertimbun!

'bodoh betul orang yang buang duit ni, kan hamid?'
'ya la. kita lagi susah-susah kerja cari duit, ini orang senang-senang kasi buang!'
pak cik itu tersengih! 'dah tau macam tu hamid, kau timbanglah kasi lebih tiga kali ganda! duit seratus tu!'
'tak bolehlah pak cik, tiga kali ganda banyak sangat, nanti tokeh tau, dua kali ganda bolehlah saya adjust!'
'okeylah dua kali ganda pun bolehlah!'
si bangla pun timbang dan catat beratnya dua kali ganda dari berat sebenar!
'tak boleh ke kau adjust lebih sikit, duit seratus tu hamid! kasilah lebih sikit!'
si bangla menggeleng. 'tak bolehlah pak cik, sama jugak, mau kasi buat tisu jugak!
pak cik penuh hampa mengangguk saja!
si bangla humbankan not seratus ringgit yang penuh dalam karung itu ke dalam mesin pengisar....
'hamid ini malam lumba kuda macam biasa?'
'sudah mestilah pak cik, bila lagi kita mau jadi kaya!
kedua-dua mereka ketawa ceria....
'aku jumpa kau malam nanti kat tempat biasa!'
si bangla nama hamid itu tersengih sambil angguk-angguk gembira....

14 comments:

Azlinawati Abdul Ghafar said...

aaa.. sakit ati baca kebodohan pakcik ni...
itu la dinamakan manusia.. rezeki depan mata tak nampak.. dok tala mende yang tak tentu lagi dapat ke idak.. huh!!

peroyz said...

adeh ape laa pandai sangat isk isk isk bg aku la duit tu nape nak buat tisu adeh...:)

Kazuya said...

aku nak tggu tisu tu kuar kat kedai..

ahadiatakashah said...

hehe renung-renungkanlah....

MaszLaVista said...

giler kentang laa pakcik tu..ptt semalam beli tisu ade bayang2 note seratus..haha!

zaini said...

hahaha..... bleh plak kawtim ngan bangla tu naik 3 kali ganda.....

Anonymous said...

itulah yg dinamakan bukan rezeki..walaupun sudah dalam genggaman tapi ia tetap akan hilang..

mella said...

hahahhahaha.......betul punya baghal.....

jawa said...

ingatkan melayu je bangang, si bangla pon dua kali lima..hehe

Kembaramieda said...

aihhh pendek btl pandgn pakcik nih

ashraf adrutdin said...

haha..betul punya baghal lah...

Honeydew said...

ahahahaa.. dua dua mengong lagi budus!!
lawaakkkk..

ajeE'BELLyza said...

weh..terkencing aku bace..lawok gile....adeh....

Anonymous said...

hahaha..lawak giler...sori nk gak comment even lmbt...mcm bace novel la plak an

Post a Comment