There was an error in this gadget

Monday, July 5, 2010

cermin aku, aku nampak diri aku, yang sebenar-benarnya....

...tu yang kadang-kadang aku malas nak belek 'cermin aku' ni! leceh! banyak sangat benda-benda yang aku sorok terbongkar dengan sendirinya! aku macam korang jugak, sama aje kita ni! dua kali lima, lima kali dua. kadang-kadang, ada egonya, ada degilnya, ada hipokrit yang tegar, dan ada sesuatu yang kita cuba lindungkan dari pengetahuan orang! Tapi, cuba bila kita sendirian, apabila 'cermin aku' terpampang di depan mata! masa tu, korang akan nampak wajah korang, diri korang, juga... isi hati korang yang sebenarnya! mulalah mata korang melilau kiri dan kanan, perasaan takut-takut menjelma, risau kalau mak lalu ke, nenek lalu ke, ataupun sesiapa aje yang korang tak mahu mereka melihat pantulan diri kamu di 'cermin aku' itu! kenapa ek? hehe, sebab banyak rahsia yang korang sembunyikan! betul tak? tapi, melalui 'cermin aku' itu, tiada rahsia yang dapat disembunyikan sebab diri korang telah ditelanjangi!

cuba untuk sekali ini korang jujur dengan diri korang semasa merenung 'cermin aku' itu! macam aku, aku cuba sejujur-jujurnya untuk menjadi aku! aku yang aku, bukan aku yang pura-pura kononnya bukan aku!

bila kali terakhir korang jumpa orang yang korang selalu kutuk, selalu benci, selalu menyampah, tak tau sebab apa, tengok muka aje korang meluat! dengar nama aje korang dah nak muntah! padahal, korang tak pernah kenal pun dia siapa?!

dengar aje orang yang korang benci tu accident motor, terus dalam hati korang berkata!
'padan muka, biar mampos!'

ada kan? pernah kan korang buat macam ni? ha... jangan bohong! ada tak? tak ngaku?! allah nampak, allah tahu!
(aku pun pernah, bohong kalau aku katakan aku tak pernah!)

dan, orang yang korang tak kenal pun dia siapa itu, sekadar 'hate at the first sight', tiba-tiba nazak! anak bini meraung di sisi! mak bapak bertangisan hiba! sanak saudara kesedihan, dan, baru aje tadi detik hati korang berkata....
'padan muka, biar mampos!'

korang betul-betul nakkan dia mampos? (tanpa sebab khusus) betul korang sanggup tengok dia mampos sedangkan dia tak pernah pun cuit korang! usik korang! atau, tipu korang, perdaya korang, hanya korang bencikan dia tanpa sebab! mungkin terpengaruh dengan kawan-kawan, terpengaruh dengan blog yang disebarkan, benci sebab dia ada kereta lebih mahal dari korang, bini atau laki yang lebih molek dari korang, rumah lebih besar dari korang, atau apa saja alasan yang korang sendiri saja tau?!

dan, last-last dia mampos jugak! (mungkin dari berkat doa korang itu!)

anak bininya meratap sepi, kaum keluarga menangisi, dan korang gembira tak terperi! adakah kegembiraan korang di atas kejatuhan dan kemusnahan hidup dia mampu memberikan korang kebahagiaan?

renung lagi diri korang tu di dalam 'cermin aku' dan cuba ingat-ingatkan bila kali terakhir korang membabikan orang lain, menghina, mengutuk, mencarut, atau apa saja yang korang katakan di dalam hati korang dengan niat mahu menjatuhkan, menjahanamkan orang yang korang benci itu? (tapi ini hanya melibatkan orang yang korang benci dari jauh aje ek!)

aku pernah macam ni dulu! bila aku baca saje kisah 'seseorang' yang memang aku benci dari jauh, (tapi aku tak kenal pun dia secara peribadi), dan kalau ada saje kisah buruk mereka terpampang di akhbar yang mungkin boleh menjadikan mereka sedih ataupun sakit, terseksa, derita atau apa saja yang tak baik, aku akan bertempik riang!

'padanlah muka, mampos la kau cepat!'

sedangkan, aku tak tau kebaikan yang pernah dibuatnya! mungkin dia pernah pinjamkan payung pada seorang tua yang menggigil kesejukan di bawah curahan hujan! atau....
menghidangkan segelas teh-o panas kepada orang yang kehausan! atau....
bertempik pada seekor kucing yang sedang enak tidur di bawah tayar kereta yang sedang reverse mujur tak sempat digilis! atau....
sekadar menepukkan nyamuk gemuk kekenyangan yang menggigit lengan temannya....

lalu... bila aku berkesempatan bertemunya mata bertentang mata, lantas dia tersenyum mesra....
'hai apa khabar, baik?'
'er, hm... okey s-saya okey, b-baik!'
'alhamdulillah! er, nak minum, er order la, minum aje apa-apa! saya belanja ni, minumlah, order aje!'

apa yang akan aku lakukan?! orang yang aku doakan mampos cepat, yang aku tak pernah jumpa sebelum ini hanya baca beritanya di akhbar yang sampai aku meluat dan benci sangat tiba-tiba pelawa mesra aku minum siap dia yang belanja, apa yang perlu aku buat?

mintak maaf?!
minum sambil pura-pura gembira?!
maki hamun dia dan bagitau dia yang aku benci giler dengan dia?!
ludah muka dia?!
terang-terangan mintak dia mampos cepat?!
pura-pura puji dia konon dia hebat!
pura-pura kagum dengan kehebatannya!

atau apa?!

boleh korang bagitau aku apa yang perlu aku buat? sebab, aku tak nafikan, bila aku terbaca berita tentang orang yang aku benci (tanpa sebab), itulah selalunya aku harapkan!

biar dia mampos cepat!

tapi, setelah aku renung diri aku dalam 'cermin aku' (sekarang ini)... adui, malunya, hinanya, bencinya aku pada diri aku yang dulu! sungguh, itulah aku dulu! bukan ada sebab pun, tak pulak 'orang yang aku benci' itu pernah ganggu aku, (tak pernah pun), aku sekadar 'hate at the first sight', dan terus saja aku meluat, dan kalau aku benci aje tengok muka dia, terbaca aje berita dia di akhbar (tak kira elok atau buruk), memang aku mintak dia mampos cepat!

pernah tak korang berperangai macam ni?!

ya, allah, aku terlupa sebenarnya, ingatkan aku sendirian saja merenung 'cermin aku' itu, aku alpa yang kau juga sama-sama menonton keanjingan diri aku itu....

apakah yang perlu aku buat sekarang ini?!

tanyalah 'cermin aku'!

3 comments:

echah mashuri said...

abg diat buat sy terfikir sejenak...
rase sgt malu ktika ini...

siPOTpet said...

Dalam hadis riwayat al- Tarmizi, Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud : "sesungguhnya besarnya balasan sesuai dengan besarnya bala (dugaan). dan sesungguhnya, jika kita mencintai sesuatu kaum, ia akan mendapatkan keredhaan (drpd Allah). Dan brg siapa yg benci, maka ia akan mendapatkan kebencian"

ahadiatakashah said...

'sipotpet': elakkan membenci orang walaupun orang itu sangat membenci kita! aku sedang berusaha memujuk diri ini agar tak lagi mahu membenci orang!

Post a Comment