There was an error in this gadget

Monday, July 5, 2010

saya lima puluh jugak kasi up la abang....

....ini kisah satu brader yang duduk di flat bandaraya 17 tingkat... dan dia pulak tu tinggal di tingkat 17... tingkat paling teratas....

yang rambutnya berkilat, lepas taruk wet gel sebab nak keluar berdating! punyalah smart lima enam kali belek diri di cermin! dah rasa okay, terus melangkah keluar!

mulanya langkah kaki langkah mat macho, tapi bila tiba depan lif yang rosak terus hilang kemachoannya timbul brutal tak hengat!

sambil menendang pintu lif yang rosak itu! 'babi!!!' bodoh punya lif!'

maka, turunlah brader tu dengan langkah yang longlai dari tingkat 17, 16, 15... 13... 9, 8, 7... 3 dan akhirnya berpeluh lencun bila sampai di tingkat bawah!

muka dah kuyup, peluh menitik-nitik, perfume yang tadi sebakul disembur dah jadi hamis bercampur bau peluh ketiak dan peluh dada! sambil merenung tajam pintu lif di tingkat bawah, dalam hatinya bergelora! 'babi kau! tak pernahnya elok tahan seminggu, elok sehari, rosak seminggu! bodoh punya lif!' itu maki hamun terakhirnya sebelum dia melangkah ke kereta kancil fourth handnya yang dibeli hasil kerja overtime siang ke subuh!

terbayang wajah awek yang akan di'dating'nya sebentar lagi, sejuk sikit hati yang panas sambil dia menolak tiga bijik kereta yang diletakkan bertindih dengan keretanya! lumrah penduduk di flet bandaraya, parking bertindih tanpa menarik handbrake dan meletakkan gear 'free' atau'natural' adalah perkara biasa! kereta yang menghalang akan ditolak perlahan-lahan agar kereta sendiri dapat melolos keluar!

kunci dicucuh pada pintu (sebab alarm dan autolock dah rosak), dan dia masuk duduk sambil sekali lagi belek wajah di cermin kereta, sambil lap peluh! kunci dicucuh untuk hidupkan enjin, dan terdengar bunyi ngauman enjin, berserta kentutnya yang panjang dan senyap, cuma baunya tak hengat!

'adui buat hal la pulak! hm....'

lepas dua tiga kali lagi kentut tak hengat berserta bau yang pekat, dia kerut-kerut muka tahan ekor taik yang nak keluar kat lubang bontot!

terus matikan enjin! 'cis!' tanpa berlengah, dia keluar, tekan punat pintu dan terus tutup pintu sambil menoleh sekilas pastikan pintu kereta telah berkunci takut nanti kereta dibawa lari! keluar aje, terus dia buat pecutan seratus meter sebab ekor taik dan jilat-jilat seluar dalamnya. tiba di depan lif, jari baru aje nak memicit punat bila teringatkan lif masih rosak!

'babi!!!'

mulalah dia berlari-lari sederas kijang di hutan menaiki tangga untuk menaiki flet 17 tingkat itu sambil ekor taiknya dan semakin galak menjilat-jilat seluar dalamnya!

'aduh, please! be patient, don't go out now, babey!' di pujuknya agar taik tak keluar lagi sebelum tiba di 'tempat' yang sepatutnya!

tiba di depan pintu rumah, peluh di seluruh tubuh, kalau dikumpul sama banyaknya dengan air kencing yang bakal turun sebentar lagi bersama-sama mengiringi gerombolan taiknya itu! terus dia seluk poket cari kunci rumah!

'alamak!' (kunci rumah memang segugus dengan kunci kereta)

'adui! mampuih aku!" sempat direnungnya sayup-sayup nun di bawah sana, kereta kancilnya yang tercinta! dan, dia bergegas lagi macam pelari pecut seratus meter!

mujur dia teringat lif rosak, (taklah singgah nak picit punat) terus meluru ke tangga tapi sempat juga menjeling sekilas pada lif siap bagi hadiah!

'babi punya lif!!!'

dia sampai di tingkat bawah macam orang baru keluar dari kolam renang! bau badannya sama busuk macam bau taik yang bakal keluar nanti yang dah pun menjilat-jilat seluar dalam warna orennya itu!

terus dia berlari ke kereta, tarik pintu kereta... tetapi... pintunya ketat tak mau terbukak!

'adui mampuih aku!!!' dia tekupkan wajahnya rapat-rapat ke cermin tingkap kereta, mengintai punat enjin, dan terlihat kunci keretanya yang ada patung bear (pemberian aweknya) beroleng-oleng bagaikan melambai-lambai kepadanya!

ekor taik semakin galak menjilat-jilat seluar dalam, dan dia terkemut-kemut menahan pemberontakan yang semakin tak sabar mahu keluar!
'adui, apa aku nak buat ni?!'

saat dia mendongak ke arah pintu rumahnya di tingkat 17 itu, dia terlihat warjuki; jiran sebelah rumah berbangsa indonesia.

'adui tuhan telah selamatkan aku!' terus dia melambai-lambai warjuki sambil melaung bak penyanyi rock! 'warjuki! warjuki!'

warjuki yang terdengar namanya dipanggil sayup-sayup dibawa angin petang bercampur bau tengit sampah dari tong sampah besar di bahagian belakang flet itu, terus menjenguk ke bawah dan terlihat brader kita ni yang dalam keadaan 'nazak' itu!

'ada apa sih?!' warjuki mahu tahu!
'kau tunggu aku kejap! tunggu kat atas tu, jangan turun dulu! ada emergency!'
'ada apa?!'
'emergency! kau tunggu!'
'tunggu?!'
'ya tunggu aku!'
'tunggu kamu?'
'ya tunggu aku!'
warjuki mengangguk dan dia amat lega sekali! terus buat pecutan seratus meter sekali lagi, dan belum pun sampai di depan lif dah mula maki dalam hati! 'babi punya lif!!!' terus memecut naik.

dia tiba di depan warjuki tercungap-cungap! lencun! peluh menitik-nitik....
'kok mandi tak lap badan, dong?'
'mandi kepala hotak kaulah! er, kau nak pergi mana ni?'
'beli rokok, sambil beli nombor!'
'berapa lama?'
'paling lewat setengah jam, napa sih?'
'pinjam kunci rumah?'
'apa-apaan sih?'
'pinjam ajelah, aku mau berak!'
'loh, kunci rumah kamu di mana?!'
'banyak soal pulak kau ni, tinggal dalam kereta, terkunci!'
'aduh!' sambil menghulurkan kunci rumahnya itu!
'aku pinjam kejap ye, nanti karang kunci kau ni aku taruk bawah pintu!'
'iya dong!'
warjuki mula melangkah untuk pergi, dia bergegas masuk rumah, kunci pintu dari dalam, tak tunggu terus tanggalkan seluar, nampaklah jelas seluar dalam warna orennya yang dah pudar dan kalau dibelek betul-betul ada warna coklat akibat gigitan ekor taiknya sebentar tadi!

dia terus masuk tandas, tapi mulutnya ternganga! la?! mana jambannya? dia garu kepala! ternampak 'toilet bowl duduk' yang baru hendak dipasang sedangkan 'jamban cangkung' yang lama dan ditutup dengan simen!

'aduih!' sambil menepuk kepalanya!

ini betul-betul kes maha dahsyat ni! mujur dia panjang idea, gelidah kat dapur jumpa plastik sampah yang besar warna hitam! muatlah kalau dimasukkan punggungnya ke dalam! hm, okeylah ni! terus ditanggalkan seluar dalam warna orennya itu, masuk jamban yang tak siap itu, mencangkung sambil menyarungkan plastik hitam yang besar itu lalu dilepaskan taik-taik yang 'marah' itu sepuas-puasnya sambil menggelinting-gelinting keenakan!

lega sebab dia sempat melepaskan taik-taiknya itu di tempat yang sepatutnya... mujur tak terburai kat dalam seluar! lepas basuh punggung, sempat hidu jari sendiri, dia mula fikir mana pulak nak buang taik ni! sia-sia aje kena maki free dengan warjuki nanti kalau tinggalkan kat dapur! dahlah bau tak hengat!

pusing-pusing kat dapur, cari mana tempat untuk campak, memang tak ada tempat sesuai nak buang! jenguk kat tingkap, tersengih bila nampak tong sampah besar di belakang flet yang penuh sampah sarap seminggu tak dipungut! maka dia terus buka tingkap dan angin petang yang kencang berbau 'tengit sampah' berpusu-pusu masuk mengerbangkan rambutnya yang masih kukuh diselaput wet gel yang telah basah!

'hm, ada pun tong sampah! apa ada hal, aku ni pun dulu bekas juara pelontar cakera!' dia tersengih-sengih!

tingkap dibuka seluas-luasnya, bayu petang yang 'tak' segar baunya itu semakin galak bertiup, dan dia mengambil langkah ke belakang sedikit bagaikan pelontar cakera handalan dan mula menghayun tangan sambil memegang plastik sampah berwarna hitam itu! plastik sampah berisi 'harta'nya itu diputarkan di atas kepalanya sekuat-kuat hati bagaikan kipas helikopter, laju, laju, laju dan semakin laju sebelum dia tujukan tepat ke arah tong sampah itu.

dush....!

kehebatannya memang terserlah kerana lontarannya amat tepat sekali, lalu plastik sampah berisi 'harta'nya itu menjunam melalui tingkap yang terbuka luas dan mula terapung-apung di udara, dibuai-buai pula oleh angin petang yang 'tak' segar itu! bagaikan sehelai bulu ayam yang beroleng-oleng di udara! turun-naik, naik-turun, dan turun lagi, naik semula, naik lagi, turun sikit, dan naik semula! lantas, dia mula bingung!
'aik?! kenapa tak terus turun menjunam?! kenapa beroleng-oleng?!' dia semakin bingung dan biul!

sementara dia berfikir-fikir itu, plastik pula masih lagi beroleng-oleng dibuai angin, tiba-tiba terasa satu titikan di kepala! lalu, apabila ditoleh ke siling dan dinding dapur, tepekan taiknya yang berwarna coklat pekat itu bersememeh di seluruh dinding, siling, almari, pinggan mangkuk dan kawasan-kawasan 'tinggi' yang sewaktu dengannya!

'alamak! mati aku!!!'

punyalah panik terus dia belek tengok jam! warjuki akan balik paling lama setengah jam, katanya! mampus aku kena bunuh! dahlah dia budak madura! mampuih!

dan, saat itu juga, dia terlihat maniam yang sedang menyapu sampah di tong sampah besar!

'maniam!!! maniam!!!'

maniam mendongak! terlihat brader kita tu sedang melambai-lambai ke arahnya!

sambil melaung. 'yes abang? apa problem?!'
'sekarang naik maniam, ada job mau kasi! simple job saja!'
'apa job abang?'
'naiklah atas kita bincang!'
'vokeh abang, sekarang saya datang!'

berdebar-debar macam nak pecah dada sambil belek jam di tangan dan setengah jam yang dijanjikan tinggal sepuluh minit sahaja lagi dan apabila kelibat maniam tiba dengan peluh tengitnya dia sambut dengan senyuman!

'apa job abang? urgent ka?!'
'very urgent! er, kalau kau kasi cuci taik, berapa lama boleh kasi siap?'
'acho... tengok berapa banyaklah abang!'
'sikit aje, satu orang punya taik aje!'
'ooooo, itu macam kalu abang, less then one minit, settle!'
'sure ka maniam?!'
'ini maniam la abang! sapa tarak kenal maniam dalam ini flet?!'
'okeylah maniam, kau kasi settle dalam seminit, aku kasi kau upah sepuluh ringgit!'
'sepuluh ringgit abang! god bless you la abang!' gembiranya maniam tak terkira! kerja senang upah lumayan! 'wow! itu macam kalu, setengah minit saya kasi settle!'
'okey! jom!'

tiba di dapur maniam terus tak sabar nak bersihkan taik untuk 'seorang' itu. 'mana itu taik, abang?' sambil mencari-cari di lantai tak pulak kelihatan!

'bukan situlah maniam, itu atas sanalah!'

apabila maniam terlihat saja lepekan taik yang bersememeh di seluruh dinding dan siling serta almari itu, dia terus ternganga! sambil menggeleng-geleng tak berhenti sekitar seminit! 'acho! amma! wuru ilek!'

brader kita pulak tu dah semakin bingung bercampur risau! 'apsal maniam?!'

sambil menyeluk poketnya, maniam keluarkan sekeping not lima puluh ringgit dan hulurkan kepada brader kita itu! 'abang... saya lima puluh jugak kasi up la abang... kasi cirita sama saya, macam mana semua ini boleh terjadi!'

dan, saat ini, warjuki dah pun tiba di tingkat enam belas, setingkat saja lagi untuk tiba di rumahnya....

jengjengjeng....

13 comments:

Anonymous said...

cepat lah continue kannnnn! (:

littlehumblelynn said...

lawak utk aku pg2 nih..bagus gak nih..........layannnnnnnnnnn..~~

AKO @ retna said...

erkkk aiyo ammma appaaa... ??? erkk

Anonymous said...

hahahha .... malang btol lah!

Anonymous said...

gahaha..lawak2!
ble sambunganny?
cptla cket..suspen btol la..haha

sana said...

*saya baru pasan la. ikan2 yg kat atas tu folow cursor mouse laa.hikhikhik.asik plak :D

siPOTpet said...

ade sesetengah penduduk flet suke suki die aje baling sampah ke luar tingkap, pintu.
hehe. xde kne mengena pon. :D

seronok bace.

armand anaqi said...

kahkahkahkah.......sakit perut aku!

ahadiatakashah said...

'sana': tolong bagi makan ikan saya tu ek! awak klik 'right' kat mouse awak tu beberapa kali nanti makanan ikan akan kuar, sure berebut-rebut ikan saya makan sbb kelaparan, boleh cepat membiak! hehehe! makasih!

Muhammad Zaqie said...

hahaha,tobat lawak nok mapuh,ket perut ar baca...mana sambunganye??

AzUrEInc said...

waakkaakakakakakaka...
kasik abis pelissssssss~!

Anonymous said...

Lawak giler la....suspen btol...

ARip Kenpachi said...

huahahaha.. lu mmg the best la bro!! the best malaysian writer for me.. keep it up..

Post a Comment