There was an error in this gadget

Sunday, July 11, 2010

wujud lagi ke cinta agung?!

jodoh oh jodoh, bila kau nak datang? hampeh! siang malam kau ratib, kau doa, kau rap, kau nyanyi pun, kalau jodoh belum tiba, tetap gak korang takkan kawin! jodoh ni, allah yang tentukan! kun fa ya kun, kata allah, hm, besok kau kawin! kalau tak jadi, kau buatlah apa pun, tetap kau takkan kawin!

so, kita ambik contoh aku, (zaman muda remaja) time sekolah dulu, empat lima belas gadis yang terpukau bila nampak aku! yang aku tau ada hati kat aku! tapi, tak sorang pun yang sangkut! yang jadi bini aku! aku tau perasaan diorang terluka, tapi nak buat camana bukan jodoh diorang dengan aku! bukan salah aku, itu allah yang tentukan!

kalaupun korang ni banyak duit, berjuta dalam bank! bawak ferrari, hummer, aston martin, hensem pulak tu, awek pun artis top, jambu meleleh, cinta sama cinta, tapi kalau tak ada jodoh, allah tak izin, tetap tak kawin! ini yang aku nak bagitau ni, kalau bab-bab ini, allah saja yang tentukan! janganlah korang ingat dengan duit berjuta yang korang ada tu, korang boleh beli jodoh!

boleh ke beli cinta?! yes! cinta korang boleh beli! itu aku tak nafikan! duit memang boleh beli cinta! aku setuju! bagi banglo sebijik, kereta mewah dua tiga bijik, bawak mak bapak diorang pergi round europe, singgah paris, london, milan, memang aku tak nafikan korang boleh ubah cinta seseorang itu terhadap korang! no problem! yang aku nak bagitau ni, walaupun korang dapat 'beli' cinta dia, belum tentu korang boleh mengahwini dia, kalau tak ada jodoh! paham?!

dan, ada jugak yang dapat membeli 'cinta' dan siap dapat nikah lagi pulak tu, punyalah bahagia kepit bini yang bergetah cun melecun sampai jantan tengok liur meleleh! tik, tik, tik, air liur jatuh menitik! tapi, seronok ke dapat bini cara macam ni? korang sendiri tau yang korang beli 'cinta' bini korang tu! bukan dapat cara gentleman! bukannya suka sama suka! bukannya dari leretan mata jatuh cinta pandang pertama, no way! bukan sebab bini korang tu betul-betul menjiwai untuk mencintai korang! hahaha!

'u give me money, i give u my body!'
"do u luv me, baby?!'
'luv? hm, not really!'


perasan tak korang ini yang sebenarnya terjadi?!

tapi, inilah realiti, di zaman serba canggih ini... wang ringgit dijadikan sebagai ukuran untuk cinta dan kasih sayang! dan, berapa ramai gadis-gadis jelita yang sanggup melakukan perkara ini demi kemewahan dan kebahagiaan diri mereka sendiri! peduli apa siapa 'lelaki' itu, janji duit berjuta, kereta mewah, banglo besar, shopping kat paris, milan, tokyo, hong kong, new york, no hal! lantaklah suami orang pun apa ada hal! lelaki boleh kawin empat, islam benarkan! tak salah kalau dia jadi bini nombor dua ke, tiga ke, atau yang nombor empat! allah tak marah apa pasal korang nak marah? janji nikah secara sah! ikut hukum syarak! daripada berzina!

tapi, jangan pulak korang sangkal tak wujudnya cinta agung lagi pada hari ini! ada! banyak sekali cinta agung! korang je yang tak perasan! zaman sekarang memang ada cinta agung! tak percaya? Korang nafikan? Korang kata yang cinta agung tak wujud lagi? hehe! siapa cakap? aku boleh buktikan cinta (gambar) agung memang wujud dan semakin berleluasa hari ini! amacam, percaya?!

walau apa pun, kalau korang tanya aku apa definasi cinta yang sebenarnya, cinta itu pada hakikatnya memang tiada! tak wujud pun! hehe! pening?! kenapa aku cakap macam tu? sebab cinta takkan boleh berdiri dengan sendiri kerana cinta merangkumi beberapa perkara dan situasi!

cinta perlukan pengorbanan! cinta perlukan persefahaman. cinta perlukan kesabaran. cinta perlukan kerinduan. cinta perlukan kecemburuan. cinta perlukan ketoleransian. cinta perlukan ketolakansuran! cinta perlukan keserasian! cinta perlukan penghormatan. cinta perlukan kehangatan. dan banyak lagi yang cinta perlukan.... (korang sendiri boleh tambah senaraikan)

dan, ada juga yang cinta tak perlukan....

cinta tak perlukan keegoan. cinta tak perlukan kecurangan. cinta tak perlukan hipokrit. cinta tak perlukan kedinginan. cinta tak perlukan pelajaran. cinta tak perlukan mata....

kerana cinta itu buta!

adakah korang memiliki ciri-ciri yang aku sebutkan di atas?

kalau tak ada, korang masih belum layak untuk bercinta dan mencintai....

9 comments:

vendetta said...

terbaik la abg diat..terbuka trus mata ni lepas baca bnda ni..

Camellia said...

cinta tak perlukan keegoan, kecurangan, hipokrit, kedinginan,pelajaran sebab cinta tu buta. :)

setuju 100%!!

i.s.@ tERm269 said...

betul tu abg diat...
even cinta monyet....untuk definisi budak2...
tp adakalnyer cinta monyet itu bertukar mjadi cinta sejati sekiranya jodoh itu telah ditetapkan...

*Farahouri~ said...

feels like reading this in front of a mirror.very true! :P

lya said...

ah, cinta. ceritakan padaku tentang cinta; kisah yang semua orang tahu ada sakit manis, ada riang tangis..

Anonymous said...

cinta tak perlukan keegoan. tp sy selalu ditegur oleh kekasih..saya ego katanya..btl ke?kdg sy rasakan dia yg ego..hm..cinta perlu byk kerjasama dan toleransi kn??

syamillah saifullah said...

setulus ucapan aku tntang cinta..aku x pernah stuju biler org kata pasal cinta monyet. krn cinta yg monyet itulah aku tetap kenang smpai skrg ..krn cinta yg org anggap monyet itulah aku masih menanti..bg dia itu hanya permainan tapi bagi aku itulah saat paling tulus dan jujur ..waktu aku mengenal erti cinta.,cinta pada usia remaja tidak pernah berpaksikan harta dan pangkat..monyetkah itu?

Faiz Dfleet said...

cinta agung? ada lg la. cinta suci tu sakit weiiiii...

fath salle said...

yes , aku jujur kata kan , cinta yang agung tu susah kite nak dapatkan . too hard .

Post a Comment