There was an error in this gadget

Friday, July 16, 2010

eh, ada anjing la....

setiap orang, ada sesuatu sifat halus dalam diri yang aku namakan 'anjing' yang akan menyalak-nyalak dalam sunyi malam, yang hanya akan didengari diri kita sendiri! anjing-anjing ini akan menjadikan kita macam anjing! setiap manusia, kecuali rasullullah dan para nabi yang 'maksum' tak kiralah korang ni siapa pun, perdana menteri ke, imam ke, wali ke, tak seorang pun yang terkecuali, semua ada anjing ini yang sentiasa menyalak-nyalak untuk kita lakukan sesuatu yang apa saja terlintas di hati!

siapa agaknya yang boleh kawal anjing-anjing ini?

aku suka berjujur! sebab kejujuran itu akan membawa kebaikan pada orang lain walaupun adakala kejujuran itu mengaibkan diri sendiri! biarlah aku jadi lilinnya, membakar diri demi korang semua terang di depan hari!

aku nak cerita pasal 'anjing' yang ada dalam diri aku ini! sejak aku lahir, mula menangis dan menyusu, pandai pula meniarap, merangkak, bertatih, jalan dan berlari, ada anjing yang menggerakkan fikiranku! anjing ini adakalanya seekor, adakalanya banyak ekor, dan adakalanya beratus ekor, bergantung pada situasi aktiviti hari itu!

apa yang anjing-anjing ini makan untuk hidup? kepuasan yang kita nikmati, itulah habuannya! adakala, kepuasan yang kita perolehi itu menyakitkan orang lain! tapi, anjing-anjing ini tak peduli, kerana mereka perlukan makanan untuk hidup! dan, makanannya pula adalah kepuasan yang kita nikmati! jadi, anjing-anjing ini akan terus menyalak, memandu kita untuk lakukan apa saja demi kepuasan diri, memastikan kita menikmati apa saja kepuasan hidup, tak kisahlah kalau kita memilikinya dengan jalan salah sekalipun! ataupun, kepuasan yang kita nikmati itu bersalahan dari sudut agama dan peradaban! kerana, anjing-ajing itu perlukan makanan dari kepuasan yang kita perolehi tanpa peduli bagaimana cara kita mendapatkannya! halal ataupun haram?! anjing-anjing itu tak kisah pun!

anjing kan?!

dari mana datangnya anjing-anjing yang menyalak ini? sejak kita lahir lagi anjing ini dah wujud! cuma, salakannya, hanya kita seorang yang boleh dengarkan, dan bunyinya berbeza-beza antara setiap manusia! tak pernah ada anjing yang sama salakannya, tapi yang seakan-akan, sungguh banyak sekali! sama ke anjing korang dengan anjing aku? hampir sama, tapi tak pernah serupa!

nak tau macam mana?!

pernah tak korang stim meleleh-leleh bila tengok paha gadis yang putih melepak? yang terkuit-kuit bulu romanya bila ditiup angin? kena pulak terselak menampakkan seluar dalam nipisnya! mak oi... rasa nak serkup bawak masuk bilik awek yang empunya paha gebu itu, kan? masa nilah anjing-anjing korang itu akan menyalak-nyalak, sama seperti anjing-anjing aku dan mata kita pun kuyu dan layu dibuai bulu roma paha putih gebu itu, betul kan?

macam mana nak diamkan salakan anjing-anjing yang semakin lama semakin banyak datang itu, selagi mata kuyu korang dan mata kuyu aku melekat kat paha putih gebu itu! anjing-anjing akan terus menyalak, bersahut-sahutan antara anjing-anjing aku dan anjing-anjing korang yang sewaktu dengan aku ketika itu! sambil menikmati paha gebu putih itu!

cis!!! anjing betullah, kan?!

begitu jugak keadaannya bila korang yang lapar berpuasa (zaman kanak-kanak dululah) sewaktu menjenguk ke dapur, nenek pulak sedang masak gulai lemak udang yang santannya kaw-kaw, ada pulak air sirap bandung yang berpeluh jug dengan aisnya, kuih udang dan kuahnya, phuh, masa ni, salakan anjing menjerit-jerit! rasa nak terkam aje lauk-pauk itu. nak sumbatkan semua sekali ke dalam mulut!

hehe, masa nilah korang kena kawal anjing-anjing tu dari terus menyalak! 'diat apa lagi, sedap tu, kau cekau je dua tiga bijik kuih udang tu masa nenek kau tengah lepa, menyorok kat stor atau belasah dalam tandas pura-pura nak berak, sedap tu!'

dan, aku tertewas dengan salakan anjing aku tu!

'cis anjing betullah!'

dan, di dalam kehidupan korang, berapa kali dah korang tewas dengan salakan anjing yang korang bela tu? hehe, bagitau aku, jangan tipu! tipu dosa tau!

'seret je kredit kad tu, langsir baru untuk raya mesti cun kalau geng-geng ofis datang open house nanti! apa ada hal, habis raya pandai-pandailah buat minimum payment!'

'boleh bro, ini tempat baik punya, semua under cover, sure tak ada rush... awek china tu bro, under age, semua belasan tahun!'

'bolehlah geng, tukar kereta, down payment baru berapa? boleh adjust! blacklist pun boleh kawtim! ni latest model ni, dapat lcd tv 42 inci free tu, kalau beli sekarang! offer sampai hujung minggu ni aje!'

'phuh kalau you beli i-phone tu, you orang yang first kat office tau tak?!'

dan, bermacam-macam jenis salakan anjing yang korang dan aku akan dengar! yang sering mengheret kita ke arah kehancuran! dan, berapa kali korang dapat tepis pujukan dari salakan anjing-anjing korang itu, yang lapar, yang mahukan makanan dari kemahuan korang sendiri? haha, jujur, jujur jangan kelentong!

aku? eh, aku tanya korang, korang tanya aku la pulak! lebehlah ni! nak tau jugak?! alamak?! hm, nak kena jujur ek?! adush! tipu dosa ek! tau! tau! mana ada tipu dapat pahala! er, well, hm, adalah beberapa kali aku berjaya lempang anjing aku tu suruh diam! selebihnya, aku ikut jugak, hm, hampeh! dua kali lima la kita ni ye!

dan, yang sebenarnya, memang payah nak diamkan anjing-anjing ni dari terus menyalak, yang selalu mengajak kita ke arah kehancuran!

so nak buat macam mana?!

sebab tulah allah ada kata peperangan paling sukar di dalam diri seseorang manusia itu adalah berperang dengan nafsunya sendiri!

'cis anjing betul la!'

3 comments:

AbnormalSuam said...

puas juga aku nak faham, tapi akhirnya aku faham juga...tinggi! tinggi! tinggi!

kau marah ngan sapa sebenarnya ni yat?

nizakamal said...

sangat tinggi!! saya yg mmg sememangnya tak tinggi ni pun..sukar nak faham..err..kene baca dua tiga round lagi ni...iskh..

Anonymous said...

kalau takde anjing dalam diri sendiri, maka tak sedarlah kita akan gangguannya, namun begitu ada yang masih tak sedar, maka dengan itu, masih dibelenggu masalah sendiri. Sesungguhnya yang baik datang dari-Nya dan yang buruk datang dari kekhilafan sendiri.

Post a Comment