Monday, July 26, 2010

oh my baby....

oi, berapa umur kau ni? hah? belum cukup 18?! ha, blah! Sori ek, entri kali ni agak ganas dan biadap sikit, ada unsur-unsur ganas dan kurang ajar, hanya untuk 18sx! tak cukup umur boleh blah! Dah! Blah sekarang, pergi baca benda lain! apa? baca sambil pakai helmet?! o... sori, kali ni kalau korang baca sambil pakai helmet pun tak boleh! dah, blah!

aku tak tau apa nak bagitau korang apa perasaan aku ni sebagai bapak bila anak-anak aku sibuk cerita pasal iqraq! yang anak jantan bongsu umur enam tahun aku tu sibuk bagitau yang dia tinggal lagi sikit nak habis iqraq enam dah nak masuk quran! yang sulung dan nombor dua dah pun masuk quran cuma yang ketiga dan bongsu aje masih terkial-kial telaah iqraq!

abatasaja! tabasajaha! rojasadaha! aku dengar gelak dalam hati, hahaha!

masa aku kanak-kanak dulu tak de pun iqraq ni! yang ada muqadam, yang kena baca:
'alif ateh 'a', alif bawah 'i', alif depan 'u', 'a', 'i', 'u'!'

hehe!

bila masuk huruf ba, hm, ini sensitif sikit, dan ramai geng-geng aku termasuk aku serba salah nak baca bila masuk huruf 'ba' yang atas dan yang bawah serentak!
ba ateh 'ba', ba bawah 'bi', ba depan 'bu', 'ba', 'tuuuuuut', 'bu'!

hahahahihihihuhuhu! takut dan segan nak sebut babibu!

itulah kanak-kanak zaman aku dulu, alangkah naifnya!

tapi, bila dah besar sikit, asal marah mulalah menjerit! 'babi!'
arwah nenek aku cukup pantang kalau aku sebut nama haiwan kegemaran sesetengah puak ni! siap tumbuk cili padi nak gonyoh kat mulut aku kalau sebut nama haiwan pink comel ini!

dan, bila aku dewasa, dah kawin, dah beranak-pinak, kena pulak anak aku tiga pompuan, anak-anak pompuan aku makin galak mintak aku belikan babi! (sebutannya babi) tapi ejaannya barbie, okey! memang comel sungguh! siap ada baju dan gadgetnya sekali! asal birthday aje mintak aku belikan babi yang baru! ops sorry, barbie!

dan, kisah babi ini berterusan dari kanak-kanak sehinggalah bapak kepada kanak-kanak, juga para pemimpin kerajaan kepada bapak kanak-kanak itu. merangkumi kes babi yang bawak kuman sampai ribuan manusia mampos! kes bapak babi yang ratah anak sendiri! kes babi yang buang 'baby'nya sendiri! juga, kes manusia yang perangainya macam babi!

maaf ye kalau bahasa aku kali ni agak pinky sikit bunyinya ye!

itu belum lagi kes orang tua dah ada lapan anak dan dua tiga bini dan sugar 'babi'nya, ops sorry lagi, sugar 'baby'nya! yang bila sewaktu musim manjanya akan memanggil 'baby'nya begini: 'babi, babi, mailah sini babi, yayang nak peluk babi, rindu sungguh yayang dengan babi, come sayang, babi bucuk intan payung!'

dan, yang terhangat sekarang ini kes remaja yang buang 'babi'nya, ops, 'baby' sehingga ditemui mati yang memilukan! 'babi, lebih baik kita buang aje babi ni, kalau parents i tau i lahirkan babi ni, matilah i, kita buang jelah babi ni ye babi!'

alangkah babinya perangai mereka yang macam babi ini yang membuang baby! kalau nak buang pun dik oi, bagi kat aku ni, aku ngan bini aku dengan lapang dada dan depang tangan menerima baby-baby yang comel yang korang nak buangkan tu!

memang antara baby dan babi ini hampir sama aje ejaan dan bunyinya hanya maksudnya membawa dua makna yang ketara berbeza! begitu juga untuk kita renung dan fikirkan bersama-sama maksud tersirat antara babi dan baby ini!

dan, dalam fikiran mereka (para remaja gila ini), alangkah mulianya tindakan mereka itu, yang telah menghantar baby-baby comel yang tidak berdosa ini direct ke syurga! sebab, masa kecik dulu diorang belajar agama, bayi yang meninggal dunia akan terus diterbangkan malaikat ke syurga, tanpa hisab, mereka semua suci dan maksum tanpa dosa. jadi, bagi mereka, lebih baiklah baby itu dibuang, biar mati, biar masuk syurga daripada besar nanti ikut perangai babi mereka yang lahirkan 'babi' luar nikah dan bunuh pulak baby-baby yang tak berdosa itu! hm, elok sangatlah idea korang tu?

untuk korang semua, fikirkanlah yang mana satu menjadi pilihan dan pegangan hidup, babi ataupun baby?! (yang sama-sama comel dan pink, cuma peradabannya yang berbeza)

6 comments:

Shukjessa said...

heheh ade benarnye kata2 mu itu bro =)

Anonymous said...

nice one!

Ha Kim-mi said...

i'm totally agree!!!

♥My Perfect High Heels ♥ said...

terbelit lidah nk baca.. baby babi baby babi

Anonymous said...

agak kasar tapi sgt bermakna!..i admire the way u connect 'things' together..bravo bro!

ezdevon said...

wah....luahan hati seorng lelaki....

Post a Comment