There was an error in this gadget

Thursday, August 5, 2010

khutbah 'malam' jumaat....

...ni memang tak sama langsung dengan khutbah jumaat! khutbah jumaat imam masjid yang sampaikan, didengar ribuan makmum. tapi, khutbah 'malam' jumaat aku sendiri yang sampaikan dan makmum aku... hehe... ada sorang je. bini aku!

aku kalau part hari khamis malam jumaat ni, rasa syok lain macam la pulak! tak sabar nak tunggu malam datang! bolehlah tambah pahala sikit, kihkihkih! anak-anak aku pun dah faham! yang jantan umur enam tahun tu, kadang-kadang aku lupa dia yang bagitau. 'pa, hari ni khamis, kan... malam ni... malam sunat!' diorang semua dah faham, malam ni aku selalu bagitau diorang jangan kacau! anak-anak aku ni dari semenjak lahir sampailah la ni, memang tidur dengan kami laki-bini! adamboy dari lahir tidur kat tengah-tengah aku dengan bini! cis! yang anak jantan aku tu, kalau selalu aku dah mengidam, kena tunggu dia nyenyak dulu, barulah pelan-pelan aku usung masuk katil sebelah kat kakak-kakak diorang! punyalah thrill! jadi, bila dah besar sikit ni, aku bagitau dia, hari khamis, malam, jangan kacau papa dengan mama, malam tu malam sunat, nak kena baca yasin! hehe! yasin tu hanya penyedap rasa aje! selebihnya, nak kejar pahala sunat laki-bini tu yang utama! so, pahamlah anak jantan aku tu, kalau datang hari khamis aje, malam jumaat, itu malam untuk aku dengan bini aku beramal! kahkahkah! aku bagitau dia, kalau baca yasin nanti boleh masuk syurga! dalam syurga, apa nak boleh dapat! kelip mata aje, apa yang kita mintak sampai! anak aku punya percaya, beriya-iya nak habiskan iqraq sebab nak baca yasin sebab dia cakap nanti kalau masuk syurga dia nak mintak kereta kontrol banyak-banyak! aku cakap memang bolehlah! dia bagitau aku semua nama kereta-kereta idamannya yang dia cadang nak mintak sambil kelip mata bila dalam syurga nanti! dan aku tambah lagi, memang tak ada masalah! kelip mata aje, kereta tu pun sampai! kahkahkah!

hm, lari topik dah ni! sebenarnya aku nak nak bagitau korang apa isi khutbah 'malam' jumaat aku baru-baru ni! itu pun lepas aku baca satu berita sedih mengenai kemalangan yang meragut nyawa! seorang ibu yang kehilangan anak remajanya telah berkata: 'saya reda, anak saya tu pun bukan milik saya, dia hanya dipinjamkan allah pada saya! bila tiba masa allah nak ambik, dia ambiklah, itu hak dia!'

terus aku senyum lebar! cantik idea ni! aku pun ceritalah kat bini aku pada satu 'malam' jumaat yang indah! aku cakap, kita ni semua adalah pinjaman! aku pun bagitaulah kat bini aku tu: 'walaupun saya ini laki awak, tapi saya bukan hak awak, awak pinjam aje saya ni dari allah!'

dah jadi biul bini aku tu aku tengok! terkebil-kebil! bulu roma dah naik, stimlah tu, tunggu aku 'on' aje, tapi aku tak usik dia pun macam biasa tapi bagi pulak khutbah!

'kita ni semua hanya dipinjamkan allah! semua kita ni hak allah! matahari, bulan, bintang, buah-buahan yang sedap tu, semua allah pinjamkan pada kita! dan, kita semua ini saling pinjam dipinjamkan!'

bini aku terkedu! separuh stim, separuh bingung!

'allah bagi matahari, bulan, satu aje untuk kita semua satu dunia ni pinjam, kongsi ramai-ramai! dan, saya ni, allah pinjamkan pada awak, dan untuk tiga lagi gadis-gadis bertuah!'

'apa?!' bulat mata bini aku tu bila aku cakap macam tu!

'betullah! saya ni boleh dipinjamkan pada empat perempuan! awak dah pinjam, tinggal tiga lagi perempuan yang berhak untuk pinjam saya ni! saya ini kan hak allah, allah dah cakap, lelaki boleh dipinjamkan pada empat wanita, tapi wanita boleh meminjamkan dirinya hanya pada satu lelaki! eh, bukan saya yang cakap tau, allah!'

'hm, allah cakap macam tu, ye?!'

'yelah! betullah, kan?'

bini aku angguk, faham, akur dan tiada pilihan!

'awak tak bolehlah kata saya ni hak awak sorang, sebab, saya ni masih boleh dipinjamkan pada tiga gadis lagi!'

'hm, tiga 'gadis' lagi!' bini aku angguk-angguk!

'betul?!"

'betullah tu!'

malam tu aku belasah bini aku dengan penuh senang hati! spesel punya stroke! hahaha!

besok ada chance la aku ronda-ronda kat sekolah-sekolah menengah, atau ipta serta ipts untuk cari prospek! mana tau ada gadis-gadis yang nak pinjam aku ni! hihihi! bini aku pun dah faham! bila jumpa prospek yang sesuai nanti, sure bini aku tu tak boleh cakap banyak, sebab dia tahu, lelaki boleh dipinjamkan pada empat perempuan! yes! aku senyum tom cruise macam selalu!

seronoknya kalau bini dah faham apa isi khutbah 'malam' jumaat yang aku baru aje sampaikan tu! dan, kalau ada rezeki nanti senanglah kerja aku untuk dapatkan sain dia untuk 'borang' tu! huhuhu!

satu hari yang hening, aku dengan bini aku sedang minum petang! sambil aku kunyah kerepek ubi pedas kegemaran aku yang lazat tak terhingga! bini aku terus bukak topik pasal pinjam meminjam ni!

'awak, saya akur bahawa kadang-kadang, kita ni tamak! saya bertuah sebab dianugerahkan allah apa yang ada pada saya, banyak kelebihannya! tapi, berapa ramai lagi wanita yang tak ada apa yang saya miliki!'

aku senyum! kembang dalam hati!

'awak ingat tak mak cik jual kerepek yang kita beli awak cakap kerepek pedas dia tu sedap?!'

'huh! memang power! kalau awak tau resepi kerepek dia tu, huh, best!'

'tadi saya jumpa dia, beli lagi kerepek favourite awak tu, tanyalah pasal dia! dia bagitau saya dia tu ibu tunggal anak enam. terpaksa jual kerepek sebab nak sara anak! hm, apa kata kalau saya 'pinjam'kan awak kat dia! nanti... lagi dua, saya carilah yang sewaktu macam dia jugak! wanita macam tu perlukan pembelaan, kalau tak wanita macam saya yang bela, siapa lagi! awak setuju tak?'

air liur kat tekak aku ni tak tahu mana hilangnya! kering-kontang aku rasa! terbayang wajah mak cik jual kerepek tu! rasanya, sepuluh tahun tua dari aku! gila apa?! nampak sangatlah aku ni tak ikhlas! konon sahut sunah rasulullah! pi rah! aku mula menggigil!

'awak nak tak? kalau nak, saya jumpa mak cik tu petang ni!'

aku senyum tom cruise tapi aku tau dah jadi macam senyum tom & jerry! 'awak, saya ni cakap aje, saya bukannya nak kawin pun, saya sayangkan awak! saya ni memang lelaki tamak, walaupun boleh pinjamkan pada tiga lagi wanita, tapi demi cinta, saya tak nak! saya nak awak sorang aje pinjam saya ni! saya hanya untuk awak!'

'eh, betul ke ni? awak jangan main-main! nasib saya belum bagitau mak cik tu lagi!'

'eh jangan! jangan! awak jangan buat hal! saya ni bini sorang pun payah nak jaga, nak tambah lagi! hisy! jangan! saya tak nak berbagi kasih!'

'awak nak tambah kerepek tu lagi tak?!'

'kerepek okeylah!' aku angguk sebab dalam piring kerepek tu dah licin aku sebat!

bini aku bingkas! 'hm, kenalah beli lagi kerepek favourite awak tu! kalau tak, kalau dia jadi bini awak, bolehlah suruh dia ajarkan rahsia resepi kerepeknya yang sedap ni!'

aku ternganga! cis, aku yang terkena bahana khutbah 'malam' jumaat aku tu! huhuhu!

hakikatnya, ada ke jantan-jantan macho yang di luar sana tu sanggup 'pinjam'kan dirinya di atas nama sunah rasulullah, membela nasib wanita yang teraniaya, terutamanya ibu-ibu tunggal? tepuk dada tanya selera! hahaha!

kenalah aku beli lagi kerepek ubi pedas ni....

13 comments:

Anonymous said...

wahahaha...lawak betul!!
padankan muka abg AA..!!
mmg tabik la kat bini abg sbb selamber je shoot balik khutbah abg tu....ahahahaha

beautyfool_fni said...

hehe. pndai nyerrr...

Anonymous said...

hehhee...
2 lew laki..tamak..

ketomei said...

haha... awak nak tak? saya tanya sekali lagi nih? maner tahu awak berubah fikiran... leh saya sampaikan msg kat mak cik tu...
SIAN DIER....

Anonymous said...

waka waka eh eh~~~
ta tau nk ckp pe..haha..lawak2

ahadiatakashah said...

kalau ya pun pilih la yg masuk akal, wei....

nadirah daud said...

masuk akal abis dh tu.....hahahaha!

Anonymous said...

masuk akal+abis akal....hahaha
peneman baru 'malam jumaat'-liizs

oja said...

aku hanya tersipu2 senyum je bro... lawak la... hahahaha...

Anonymous said...

setuju...

Anonymous said...

i like...

dina said...

sumpah lawak! pandai isteri AA kenakan AA balik... hahahaa... -->gelak gulin2

Anonymous said...

terbaik! tabik spring kt isteri AA!!

Post a Comment