There was an error in this gadget

Friday, August 20, 2010

putera raja dan sang kodok...

...itu bertemu pada satu senja yang sunyi, selepas waktu hujan. sang kodok jantan itu bernyanyi girang memanggil hujan agar datang lagi! namun, suaranya yang garau dan panjang itu membuatkan si putera raja yang sedang frust menonggeng sambil layan fikiran di tepi kolam itu menjadi marah.

'diamlah! suara kalau sedap tak apa!'
'eh yang kau sibuk aku nak panggil hujan ni kenapa?!'
'kau tau tak aku ni putera raja, aku boleh jatuhkan hukuman pancung kat kau, kau tau tak?!'

sang kodok gelak terbahak-bahak siap guling-guling dan jatuh ke dalam kolam sebelum timbulkan kepalanya semula.

'aku peduli apa kau putera raja! aku bukannya rakyat kau! aku ni makhluk allah! dia yang ciptakan aku! dengan dia aku patut takut, dengan kau, hmm... sorilah, bro!'

putera raja daring maut pada sang kodok itu.

'eleh daring konon, kau ingat aku takut ke?!'
'kenapa kau tak takut dengan aku?'
sang kodok ketawa! 'sebab manusia sendiri kalau boleh nak tukar jadi aku, manusia penakut! takut mati!' semakin terbahak-bahak!
'manusia mana yang nak tukar jadi katak macam kau?! tu manusia bodoh tu!'
'bodoh?! tulah manusia bijak! sebab, katak macam aku ni, hidup tak perlu risau! nak main pompuan, no problem! macam manusia, main kalau tak nikah hukumnya zina! setakat menikmati keindahan alam maya ni, aku pun dapat nikmati macam manusia dapat! aku jugak dapat makan makanan yang lazat-lazat allah sediakan! lalat debab, phuh sedang terbang kat kepala, aku tangkap pakai lidah aje! nikmatnya, huh, kau manusia apa yang kau tau!'

putera raja ternganga!

'aku tak payah sembahyang macam kau, tak payah puasa, tak payah keluar zakat, tak payah pergi haji, hehe! tak takut nak kena masuk neraka! kau tu, hm, nama aje putera raja, apa kau ingat kau tu terlepas ke hukum allah! kau tak sembahyang kau ingat kau boleh lepas ke masa kau meniti kat titian siratul mustakim tu nanti?!'

putera raja telan liur, kepala lututnya mula goyang!

'bukan aku tak tau kerja kau tu asyik berzina je, nak main pun susah! nikah tak nak, zina suka! gilalah manusia ni! tengok macam aku ni, semalam dengan hari ni aje dah enam betina dah aku belasah! macam-macam stail ada! tu....' memuncung pada ratusan berudu yang berenang-renang girang di dalam kolam! 'tu semua anak-anak aku tu! tak pulak kata anak haram! tak perlulah aku buang diorang kat tong sampah atau letak kat depan masjid!' semakin berdekah-dekah sang kodok ketawa, bangga dengan dirinya yang dijadikan allah sebagai haiwan!

putera raja garu kepala!

'hei bro, sama ajelah kita ni makhluk allah! kau rasa nikmat seks, aku pun rasa! kau klimaks, aku pun klimaks! kau rasa nikmat makan, aku pun rasa! cuma, aku tak perlu risau pun nak bernikah, tak perlu harta melimpah, tak perlu gaduh sana, gaduh sini rebut kuasa! asal jumpa betina, kelip mata, dia suka aku suka, on aje! nikmatnya, hm, kau pun tau kan nikmat berasmara! hahaha!' sang kodok berdekah-dekah dan terjum ke dalam kolam sambil berenang-renang girang dengan anak-anaknya yang ramai berwarna hitam!

sang kodok timbulkan kepalanya di permukaan kolam! 'lagi satu, anak-anak aku ni aku tak perlu pening kepala pun nak bayar nafkah! kadang-kadang tu, nama diorang pun aku lupa, muka pun aku tak kenal! tak payah fikir semua tu! kan amannya kepala hotak aku ni! huh, nikmatnya menjadi sang kodok!'

putera raja picit dahi, dengan masalah yang bertambah dan kepala yang serabut!

'sebab tulah bro, ada manusia mintak aku tukar dengan dia! aku jadi manusia, dia jadi kodok! gila! tak naklah aku!'

putera raja mula menangis teresak-esak sehingga menimbulkan rasa heran pada sang kodok!

'kenapa bro?! kata-kata aku ni mengguris hati kau ke?! sori la!'
putera raja mengesat pipinya! 'kodok, apa kata kau tukar dengan aku nak, biar aku jadi kau, kau jadi aku?!'
'brrrrrr, huh tak naklah bro! huh, takut! aku takut nanti kat padang masyar tu, matahari sejengkal atas kepala... brrrrrr, sori!'
'bolehlah! kau tau tak aku baru aje order ferrari, huh, layan... awek mesti toleh punya!'
'tak pelah bro, setakat awek ni, tak payah pakai ferrari pun aku boleh dapat!'

putera raja meraung lagi dan beriya-iya mintak sang kodok tukar diri. dan, akhirnya, kesian punya pasal sang kodok pun bersetuju. lalu, mereka bertukaran diri dan putera raja yang telah menjadi kodok menyanyi girang sambil mengejar kodok-kodok betina yang bersepah sebab gian nak main! dan, dia tak perlu lagi takut dan risau pasal dosa berzina! alangkah gembiranya dia!

manakala, sang kodok yang telah menjadi putera raja terus naik ke istana. call salesman ferrari bila nak hantar kereta barunya itu. dia kerahkan untuk hantar malam tu jugak dan kelam-kabutlah si salesman menguruskannya sebab takut mengingkari perintah putera raja!

'hm, seronoknya jadi putera raja!' sang kodok ketawa dalam hati!

besoknya, sang kodok yang dah jadi putera raja meronda-ronda dengan ferrari barunya itu dan mencari empat gadis jelita dan dinikahinya sekaligus. dan pada isteri-isterinya itu diperintahkan agar mentaati perintah allah jangan ingkar kerana allah yang menciptakan mereka semua!

'jangan jadi macam katak, tak ada agama, tau nak main aje! faham! pakai tudung, tutup aurat! dengar azan, terus solat, jangan lengah!'

maka, para isterinya patuh dan menjadi muslimah berhemah! dia pula menjadi imam dan patuh segala suruhan allah mengharapkan imbuhan syurga menantinya kelak!

dan, pada satu petang, selepas dia bersolat asar, tatkala bersiar-siar dengan ferrarinya di jalan sunyi bersama isteri mudanya, dia yang memecut laju tak langsung perasan seekor kodok jantan yang ghairah sedang mengejar seekor kodok betina akibat gian dan terus melenyek kodok jantan tersebut sehingga hancur mati katak!

dan, dalam nazaknya, si kodok yang dulunya adalah si putera raja berkata: 'baiklah aku mati macam ni, mati katak, tak kisahlah, janji tak masuk neraka!'

adui, macam ni punya manusia pun ada?! tak paham aku!

8 comments:

Anonymous said...

bro.....sangat dramatik jugak laaa citer ni...cam katun disneyland pon ada...

katun yg ade nilai murni...;)


-sy catherine-

blackjane said...

err.. katak ke manusia ke, yg membezakan tu kesedaran dan iman. hekhek~ cerdik sgguh yg empunya ceritera neh

LittLeMyRsHMaLLoW said...

(^____^) / ReNung-ReNuNgkAn ...

afieinside said...

walaupun citer ni mcm citer katun tp penuh kesedaran & pengajaran..terima kasih untuk cerita ini..

Anonymous said...

gilerr lapar ikan2 lu bro......sy dah bagi baja baekkk punyaa....kalau x kenyang jugak x tau laa...



-catherine-

Anonymous said...

akhirnya mati katak.

penulis memutar semuanya jadi 1 cerita. pesanannya sampai. mana butang like ni? (ingat fesbuk ape???!)

-nur-

nizakamal said...

tu la..kalau ada butang like kan senang..nak tekan jugak..i like :)

Anonymous said...

nak lari topic jap...
kasyah : serius awak dh curi hati saya
ayu : camne saya nak pulangkan...
kasyah : awak x payah pulang...awak simpan kan aje...
by : LBS
wahhh!!! tetiba jadi rindu pada kenangan....ngeh3
-liizs-

Post a Comment