There was an error in this gadget

Wednesday, August 18, 2010

mahligai untukmu...

...ini aku bina khas untuk seratus orang yang bertuah! sengaja aku bina mahligai (mansion) seratus bilik yang mewah senibina ala tudor ini, untuk dihuni oleh korang yang aku rasakan perlu menikmati satu kehidupan yang lebih baik daripada sebelumnya. sebab itulah aku pilih korang dari kalangan yang berpendapatan rendah, kerja tak menentu, tak pernah rasa kehidupan mewah dan dari golongan keluarga miskin.

mahligai ini mempunyai seratus buah bilik, yang standard-nya macam suite di hotel lima bintang! korang mesti pernah tinggal di hotel mewah lima bintang, kan? aku bina sebuah taman seluas dua hektar, dipenuhi pohon-pohon rendang dan bungaan yang segar. siap dengan lanskap dan sungai serta air terjun yang indah. ikan kap pelbagai warna berenang-renang di kolam yang jernih. di sebelah selatan pula, lima ekar dusun buah menunggu korang untuk memetiknya. durian d24, musang tidur, tembaga, semua ada, juga mangga mas hitam, water lily, chokonan, semua jenis ada, buah rambutan anak sekolah, gading... namakan aje! termasuklah buah manggis, duku langsat, dokong dan semua jenis buah-buahan tempatan ada di dusun aku itu. semua untuk korang melantak, free!

dan, pagi itu, seratus insan yang bertuah tiba di mahligai indah aku itu.

aku bawak mereka mengelilingi kawasan mahligai yang bagaikan syurga itu, dan rata-rata mereka yang tak pernah menjejakkan kaki ke kediaman seumpama itu hanya tercengang-cengang bingung!

'amacam, best tak?'
'huh, best giler tuan!'
'jangan panggil aku tuan, aku pun sama macam korang jugak, manusia biasa aje, tuan korang yang sebenarnya... (mendongak) ...tu kat atas langit tu, allah yang maha besar!'
semua terdiam.
'dah tengok bilik masing-masing?'
'dah! memang hebat! macam suite hotel!'
aku tenung seorang anak muda yang selekah. 'kau pernah tinggal hotel ke?'
'saya pernah kerja jadi bellboy dulu, saya taulah!'
aku angguk!
'dan satu lagi tuan....'
'jangan panggil aku tuan!'
'maaf! nak panggil apa ye?'
'panggil boss aje!'
'satu lagi boss, taman boss ni memang indah, kalau masuk pertandingan lanskap kebangsaan, saya sure menang nombor satu!'
'mana kau tau?'
'saya dulu tukang kebun kat rumah satu orang kaya ni, dia masuk pertandingan lanskap kebangsaan dapat nombor satu, tapi kalau saya bandingkan taman boss ni, hm, jauh panggang dari api, boss!'
'pembetulan ye, ini bukan taman aku, tapi taman korang semua! korang yang punya! jadi, tolong jaga keindahannya, kekalkan macam mana hari pertama korang jejakkan kaki ke sini! jangan nanti sampai ada pokok yang mati, bunga yang layu dan sebagainya, faham?!'
'faham boss!!!'
'lagi satu, korang suka tak bilik korang tu?!'
'suka giler boss!!!'
'cantik tak?!'
'cantik giler boss!!!'
'ingat! itu bilik korang, jaga macam jaga harta sendiri! semua tu perabot baru, tv baru, tilam, cadar semua baru! jaga dan hargailah bilik masing-masing, faham?!'
'faham boss!!!'
'bagus!'

dan, tibalah waktu makan tengah hari. pelbagai juadah yang enak terhidang di dewan makan yang besar. satu meja bulat boleh memuatkan sepuluh orang, dan terdapat sepuluh buah meja yang dihiasi rapi seperti menghadiri dinner di ballroom hotel mewah! selesai makan, aku tanya pendapat mereka yang aku pilih itu!

'sedap tak?' aku tanya salah seorang yang duduk paling hampir dengan aku!
'huh, sedap giler boss... rasa macam artis berbuka puasa pulak boss!'
'hah? yang lain-lain macam mana, sedap tak makanan kat sini?!'
'sedap giler boss!!!'
'ingat! lepas makan, semua basuh pinggan sendiri, jaga kebersihan dewan makan ni, korang tengok lapik meja ni, pinggannya, sudu-garpunya, semua dari jenis yang mahal, jangan sampai hilang, pecah, rosak dan sebagainya, faham?!'
'faham boss!!!'

aku puas hati, dan malam itu aku tinggalkan seratus orang yang bertuah itu, yang aku pilih untuk aku naikkan taraf kehidupan mereka! yang aku sediakan chef untuk memasakkan makanan lazat untuk mereka setiap hari! cuma, tukang cuci bilik saja yang aku tak sediakan! dan, tukang kebun! pandai-pandailah diorang nanti uruskan mahligai ini, betul tak?!

setahun kemudian, tiga ratus enam puluh lima hari berlalu... aku datang lagi menjenguk mahligai yang aku bina untuk mereka itu! namun, sebelum itu, aku pastikan mereka semua tiada semasa aku datang itu! sengaja aku aturkan satu rombongan ke pd untuk mereka mandi-manda dan berkelah di pantai indah itu. lalu, aku jenguk setiap bilik, aku perhatikan setiap inci taman dan persekitaran. alangkah hampanya. ada cadar yang koyak, penuh peta, tilam yang lunyai lembik, perabot yang terkopak, kerusi meja yang tempang kakinya, remote tv dan astro yang pecah berselotep, carpet yang bertompokan dengan air kopi atau milo yang tumpah! ada bilik yang berselerak macam sarang tikus, serta keadaan yang rosak teruk tidak sebagaimana aku tinggalkan setahun yang dulu!

namun, bukan semua bilik begitu! ada juga bilik yang kemas, bersih, juga tampak baru sebagaimana aku tinggalkan setahun dulu! tapi boleh dikira dengan jari!

aku melangkah ke taman, kecewa dan hampa melihat bunga yang tidak sesegar dulu, kelopaknya dah menguncup, ada daun yang kuning tak hijau dan sebagainya. ikan-ikan kap aku juga tidak sesihat dulu serta berkurangan pula jumlahnya! dan, aku duduk di sebuah bangku kayu yang kusam, merenung jauh ke alam maya yang dicipta allah untuk aku dan semua makhluknya!

mereka yang aku berikan mahligai indah untuk tinggal, dengan sedikit pesanan agar menjaganya sebaik mungkin tanpa membayar sesen pun masih tidak dapat menghargai pemberian aku ini!

dan kita, semua kita, aku, korang, mak bapak korang, sedara mara dan rakan taulan korang, yang allah berikan dunia serba indah ini, yang penuh rezeki, keindahan, bulan dan bintang serta matahari, untuk kita layari kehidupan, dengan syarat, mematuhi perintah-nya! dan, ketika korang duduk sendirian, ketika korang renung ke langit indah, tanyakan pada diri sendiri, banyak manakah perintah allah yang telah korang patuhi?

dan, kalaulah korang yang aku pilih di dalam seratus orang yang tinggal di dalam mahligai indah aku itu, adakah korang akan kembalikan kepada aku bilik yang seumpama baru sebagaimana aku berikan korang di hari pertama korang jejakkan kaki di mahligai aku itu?

ketika itu, tanpa aku sedari malam dah pun menjelang, aku mendengar suara-suara mereka yang telah pulang dari pd, berpesta, bersuka ria, tanpa mereka sedari aku telah pun melihat keadaan bilik masing-masing, dan telah aku huraikan bagaimana sikap kebanyakan mereka itu, manusia ini, kita, aku, korang, kita semua... selalu sahaja alpa dan tidak pernah berterima kasih di atas segala pemberian yang allah berikan, dan jarang untuk kita bersyukur dengan apa yang telah kita nikmati!

sama juga dengan seratus orang yang menghuni mahligai aku ini dan pernah berkata: 'faham boss!!!'

hakikatnya, mereka (bukan semua) masih tak faham untuk bersyukur dan berterima kasih....

10 comments:

blackjane said...

aduh..
bila baca n bygkan aku sbg slh sorg dr 100 org tu, aku ckp "klau aku la, msti aku jaga baik2, bilik x jd camtu".. tp bile bro AA ckp psl janji2 kite sbg khalifah, bape byk yg perintah yg aku langgar n bape byk suruhan aku x buat, aku kalah bro.. betul la tu, aku slh sorg dr yg buat byk salah T_T

sAya ciTAh kAMu sApE.. said...

mendalam maksud nye boss! ehh..bro!

AzUrEInc said...

phew sentap!

nizakamal said...

menginsafkan..thx bro! iskh..

Faiz Dfleet said...

cita ko ni buat airmata aku jatuh la, HAMPEH!

AdamayA said...

Diat..

mantopsss....memula aku ingat crita merapu lg...ropanya ada mesej yg amat mendalam...

Sama2 lah kita saling ingat mengingati ekk....

Psst : Tp kalau ko betul2 buat mahligai ni...masukkan nama aku ekkk...hehehe

Anonymous said...

direnung dr sudut dunia....besar...luas dll tapi bila di kecilkan skop jd mahligai 100 bilik...direnung...ditenung...didalami...masage tu smp...thank bro -liiz

mang said...

sah2 im including 1 of those....
sori abg diat...
hehehe..

Anonymous said...

Minta tolong penulis jgn berhenti menulis, aku wakil semua yg pernah masuk dan baca entri yg dimuatkan dlm blog ini, tolonglah kami semua, tulislah selalu dan jgn berhenti! Kami kehausan entri2 yg begini! Please (23x)

^t-rah^ (@_@) said...

u great dear...
best sangat entry kashah....Alhamdulillah..kamu punya idea yg baek....

Post a Comment