There was an error in this gadget

Wednesday, August 25, 2010

kunantimu di pintu syurga...

...andai kau pergi dulu! banyaklah kau punya nanti! kau ingat bapak kau punya syurga ke? syurga itu allah yang punyalah, bangang! o, ye ke? lupa la pulak, sori ek!

aku selalu cakap kat bini aku, nanti kalau saya pergi dulu, awak kawin jelah! tak payah nak tunggu saya kat pintu syurga tu. kita ni pun belum tentu masuk syurga ke neraka! takkanlah awak nak tunggu saya kat pintu neraka kalau kita ni amalan kurang, ngumpat lebih, solat kurang, sembang lebih! ye tak?! so, syurga atau neraka, itu hak allah! kita terima ajelah seadanya! pilihan kat tangan korang, syurga atau neraka?! ikut perintah allah, tinggalkan larangannya, syurgalah jawabnya! hehe! macam senang je, kan?! banyaklah korang punya senang!

bila aku cakap macam tu, bini aku sedih! 'tak naklah wak, saya dengan awak ni mana pernah berpisah, mana awak pergi saya ikut, saya rasa janggal bila awak tak ada, mana saya nak cari lelaki lain yang sama macam awak?!'
'eh, memanglah tak ada, allah dah bagi awak yang terbaik! tapi, kalau dah ajal saya sampai, takkanlah awak nak menjanda? takkan nak tunggu saya lagi? sampai bila?!'
'saya nak jumpa awak balik masa kat syurga! kan allah bagi pilihan, kalau cinta kita kuat, kita masih boleh bersama kat syurga nanti!'
aku gelak besar! 'sure ke kita ni masuk syurga?!'
'masuk tetap masuk, kita orang islam, lambat dengan cepat aje, atau mungkin lepas basuh dosa kat neraka, kita masuk jugaklah akhirnya! saya tetap nak bersama awak, awak cinta hati saya!'
'hm, tak payahlah fikir sampai jauh macam tu! manusia ada fitrah seks, takkan awak nak pendam perasaan awak tu? jangan seksa diri! saya dah mati, saya pun tak fikir tentang awak dah!'
'alah, berapa ramai pompuan yang tak kawin lain? okey aje! besar jugak anak-anak! saya tetap tak nak!'
'iyalah tu, tapi awak tu ada nafsu, takkanlah awak nak sekat semua tu?'
'lelaki lain wak, pompuan lain! lelaki bila bini mati, kubur merah lagi pun dah kawin! tak kisahlah, apa awak nak cakap, awak cakaplah, saya tetap tak nak kawin lagi!'

aku pening kepala! ada gak manusia macam bini aku ni ek? entahlah! tapi, itu cakap dia masa aku tengah hensem dan hidup lagi ni! kalau dah tinggal rangka kat dalam liang lahad tu, apa pun boleh berlaku! tapi, (bila dah mampos nanti) aku sendiri pun tak fikir lagi dah pasal dunia ni! apa lagi pasal bini aku nak kawin ke, nak menjanda ke, itu semua aku dah tak fikir! yang aku fikir masa tu macam mana nak elakkan diri dari soalan mungkar nangkir?! nak lepaskan diri aku ni dari seksa kubur? apatah lagi mungkar nangkir ni macam-macam pulak dia nak soal aku!

masa nilah anggota tubuh tak boleh pakai! hampeh! dulu masa kat dunia enjoy sama-sama, tapi kat alam barzakh ni, semua anggota pakat-pakat lepas 'diri' masing-masing! bila jasad dah terpisah dari roh, jasad kembali kepada allah, itu hak allah, sesekali pun jasad takkan mahu berbohong! habislah semua cerita korang kat dunia dia cerita!

bila mungkar nangkir bertanya, diorang sukarela bercerita! mulalah satu persatu rahsia pecah! puaslah aku pst, pst, pst kat perut aku isyarat jangan bagitau apa-apa, dia buat dek aje cerita pasal aku tak puasa masa bulan ramadhan! hampeh punya perut! padahal dia jugak yang punya pasal!

munkar nangkir tanya: 'ramadhan pertama masa kau mula-mula masuk akal baligh dulu kau puasa tak?!'
aku baru aje nak cari alasan, perut aku dah jawab dulu dah! 't-tak puasa bos!'
'tak puasa?!' berdesup aku masuk ke dalam perut bumi kena henyak dengan mungkar nangkir! bersepai kepala hotak aku sakit tak tau nak cakap! nanti korang dah masuk liang lahad ni nanti korang rasakanlah sendiri! 'macam mana kau dah masuk akal baligh boleh tak puasa?!' berapi mata mungkar nangkir renung aku yang dah hancur bersepai kat ceruk perut bumi tu! 'cerita dari mula! aku nak dengar!'
's-saya yang start dulu b-bos!' kaki aku mula-mula bersuara.
perut pulak menyampuk: 'm-mulanya s-sebab saya jugak bos, saya dah mula berkeroncong!'
'berkeroncong ke heavy metal?!' macam halilintar suara mungkar nangkir mengejutkan perut aku!
'm-macam heavy metal dah bos! lapar giler masa tu! berdenyut-denyut tak tahan nak kena isi!'
'masa tulah saya bawak semua yang ada pergi k-kedai m-mamak b-bos!' kaki bersuara terketar-ketar!
'lepas tu?!'
mulut terpisat-pisat malu! 's-saya y-yang orderkan b-bos!'
'kau order apa?!'
'r-roti banjir dua, kuah lebih, dal kari campur!'
'itu aje?!'
'm-milo ais k-kaw!'
mungkar nangkir menggeleng! 'huh, tak puasa order roti banjir, kuah lebih, milo ais kaw?!'
'y-ye b-bos!' mulut aku terkedu!
'tak malu ke?'
'm-malu tu m-malu b-bos, t-tapi s-saya kosong giler masa t-tu bos, n-nak kena isi jugak!' perut terkedu!
'macam mana kau mula-mula tau kau tu dah mula akal baligh?!'
masa ni kote terus bersuara: 's-saya selalu aje b-bangun tidur b-bos! dulu b-bangun tidur m-masa mata bukak, selalunya pagi-pagi s-sebab pundi kencing penuh... s-saya yang k-kena keluarkan!' kote terketar-ketar menjawab! 't-tapi k-kali ni... s-saya b-bangun t-tak kira masa! tapi selalunya, b-bila m-mata tengok b-betis pompuan! t-terus s-saya bangun... serta-merta!'
mungkar nangkir menggeleng! 'tulah, allah bagi kau tegang untuk kembangkan zuriat, bukan asal tengok betis pompuan, bangun tidur, hisy tak senonoh betul! lepas tu?!'
's-saya jugak y-yang p-punya punca b-bos!'
'kau lagi kaki! hm, mana pulak kau bawak diorang semua kali ni?!'
'r-rumah u-urut b-baik punya b-bos, er... cum r-rumah pelacuran!'
berdesup lagi aku masuk kat perut bumi kena henyak dek mungkar nangkir! binawe punya anggota tubuh, semua diceritakannya! satu scene pun tak tinggal! ingat lagi masa pecah teruna, kat rumah urut cum rumah pelacuran tulah, kote tenggelam ke dalam telaga lebar!
'kali ni siapa punya angkara?!'
's-sayalah bos! s-saya dah bangun tidur, tak boleh nak tidur lagi! kalau nak tidur kena keluarkan air likat yang penuh kat dalam karung telur!' kote tersipu-sipu malu!
'tulah allah sediakan pompuan untuk dinikahi! bukan dilanggani!' tiga kali lebih dalam aku masuk ke perut bumi kena hentak dengan mungkar nangkir! otak hancur, kepala bersepai, sakitnya aku sorang jelah yang tau! kalau boleh balik kat dunia, tak nak dah aku buat benda-benda yang allah larang! masa kat dunia dulu tak fikir! bayangkan, itu baru dua kes yang aku dan anggota tubuh aku buat! bayangkan kalau korang hidup sampai umur 63 tahun, berapa puluh ribu atau mungkin ratusan ribu, mungkin juga jutaan kes... di mana setiap detik perjalanan hidup akan diceritakan tanpa selindung dan penuh sukarela oleh seluruh anggota tubuh korang sendiri! mampos!
mulut akan cakap: 'dulu saya ni bos, suka betul ngumpat orang! feveretlah kiranya!'
kaki akan cakap: saya kalau pub laju je bos, masjid ni ada berat sikitlah nak masuk!'
kote akan cakap: 'saya ni asal menyelam aje bos, tak kira telaga mana pun, janji air likat kat dalam karung telur ni saya dapat semburkan keluar!'
tangan akan cakap: 'saya ni bos, asal lepa, semua saya cilok masuk dalam poket!'
dan, macam-macam pengakuan dari seluruh anggota tubuh korang nanti! hahaha! ni aku gelak ni aku gelakkan diri aku sendiri! janganlah korang terasa pulak! perasan! kenapa? korang pun dua kali lima ke? hehe! cepat-cepat tobat selagi pintu masih terbuka!

jadi, pendek kata, masa korang, aku, semua kita ni dah mampos nanti, masa kat dalam liang lahad tu, ada ke masa untuk korang fikir tentang bini, harta, ferrari, banglo, secretary korang yang cun tu, korang punya scandal... hah? ada masa? tak ada, kan? korang dok sibuk nak menepis segala soalan mungkar nangkir, tapi anggota tubuh badan korang sendiri bukak semua pekung apa yang korang dah lakukan sepanjang hidup menumpang di bumi allah ini! betul?!

hah! sebab tulah aku cakap kat bini aku, kawin jelah! takdenya aku nak ingatkan kau, nak fikirkan kau! aku ni sendiri pun dah serabai tak terurus nak menjawab segala perbuatan aku di mukabumi ini, andai kata aku berbuat salah melanggar segala perintah allah!

'kawin jelah wak! cuma, pesan kat anak-anak, sedekahkan saya yasin, fatihah, awak pun sama, masa tengah seronok dengan laki baru malam jumaat tu, jangan lupa sedekahkan saya yasin! jangan asyik kejar aksi malam jumaat aje!'
'tak nak! saya cakap tak nak, tak naklah! kenapa awak nak paksa saya kawin lain!' masa tu, mata bini aku dah merah dah!
dan aku, garu kepala! aku hanya nak jadi adil! biar sama-sama merasa nikmat dunia! sebab, itu kalau aku yang pergi dulu! tapi, kalau bini aku yang pergi dulu, takkanlah aku nak menduda! beratlah karung telur aku tu nanti! aku baru nak plan cari yang lebih muda! hehehe!

so, macam mana ni?!

7 comments:

Nur -al- Ain said...

erkkkkkkk.. terkesima kejap, insaf insaf... heehee

Anonymous said...

chenta itu untuk dikongsi
chenta itu untuk dinikmati


kan kan...?


-sy catherine-

Anonymous said...

ngeengeeee.....

>___<


no2

no3

-catherine-

Anonymous said...

Merepek betul la bro AA ni, tapi sejak bro AA merepek nilah, mlm aq x pernah sunyi! Merepeklah lagi!

Anonymous said...

si isteri tu biar betul. dah suami bagi izin kalau dia mati. kadang2 org ni ckp waktu ni lain, pastu bila dah berada dlm situasi mcm tu btul2 nanti, hah! ingat senang ke nak buat spt yg dicakapkan. nafsu semua org ada. sekian ceramahku.. (nak2 je tulis esei kt sini) :p

-nur-

^t-rah^ (@_@) said...

aahahahhahaha....aku rasa insaf, tapi pastu sedih dan tetibe gelak.... huh..inilah penangan kashah....alwaya and forever..i miss your karya bro..=)

Anonymous said...

fikir2 macam ini menghantui setiap manusia.. tunggu kenyataan saje.

Post a Comment